Medlemsbloggen

Kjell Fostervoll møtte sterk storm på vei hjem fra Shetland

19. Nov 2011   |   arild.waagbo@gmail.com

Hva gjorde at du begynte du å seile?

Etter mange år opp og ned langs kysten i motorbåt med kraftig motor og stor fart, ble jeg litt lei av å kjøre bil på sjøen. Det ble litt likt hverdagen , som stort sett var preget av full fart fra morgen til kveld . Det, sammen med litt påvirkning fra venner og bekjente , gjorde at vi i 1995 solgte motorbåten og kjøpte vår første seilbåt - en Maxi 100. Eneste erfaring med seilbåt var en tur om bord i Roberts Big Mac i frisk kuling ut fra Reknesmoloen.

Hva er finest med å seile?

Følelsen av frihet og samspillet med naturkreftene, naturopplevelsene og det sosiale fellesskapet som preger seilmiljøene som vi møter på våre seilturer - både i Molde , i andre deler av Norge og i utlandet.

Hvor gikk den lengste seilturen du har vært med på?

Til tross for at vi ikke har seilt i så mange år, har vi rukket å seile langs store deler av norske kysten fra Lofoten til svenskegrensen. Danmark, med en tur igjennom Limfjorden i 2007, etterfulgt av en tur til Shetland, Orkenøyene og Skottland med Caledonien-kanalen i 2008, har det også blitt. Øyhopping på helgelandkysten i 2009 ble fulgt opp i 2010 med en tur langs Danmarks østkyst til Tyskland og gamle Øst-Tyskland, via Bornholm, østkysten av Sverige, Gøta kanal og hjem. Noen seilaser har blitt gjort sammen med venner fra Molde Seilforening - andre alene.

Hvilket farvann liker du best å seile i?

Det som står som den største naturopplevelsen, er turen(e) på helgelandskysten, mest eksotisk blir nok Shetland, Orknøyene og Skottland, mens svenskekysten gir følelsen av sol sommer og topp seilforhold. Men det er ikke mye som slår en seilas på Moldefjorden med en sosial samling på Seilerhytta sammen med seilervenner – vår, sommer eller høst.

Har du vært ute i hardt vær?

Når vi har fartet så mye som vi har gjort, har vi opplevd litt sjøsprøyt rundt omkring, men ingenting kan sammenlignes med hjemturen fra Shetland i 1998 etter å ha deltatt på Shetland Race i pinsen. Da hadde vi sterk storm (28ms) fra NØ i samfulle 32 timer. Vi hadde kurs for Fosnavågen, men fikk landkjenning Marstein fyr syd for Bergen. Robert Farstad og Reidulf Istad var sjøulkene om bord, mens jeg var relativt ukjent med havseilas. Vi hadde også med oss to fra Stavanger, men den ene var sjøsyk og den andre var livredd. Det er en erfaring jeg føler det er kjekt å ha, men jeg går ikke ut på kulingvarsler når vi skal krysse åpne havstykker etter denne opplevelsen.

Har du opplevd en mann over bord-situasjon?

Mann-over-bord har jeg «opplevd» under et seilkurs for damer som foreningen arrangerte. Vi var flere båter på sjøen og vi hadde lånt overlevingsdrakter fra Redningsselskapet, som for øvrig også var tilstede for å yte assistanse. Som en del av kurset skulle deltakerne frivillig hoppe på sjøen og de som var igjen om bord i båten skulle plukke dem opp igjen. Vi fikk en SV liten kuling på kurskvelden, så det ble en aha-opplevelse for alle. Dette er ikke enkelt og anbefales som øvingstema for alle som ferdes på sjøen . Alle som hoppet ble plukket opp i båtene, enten ved hjelp av fall og vinsjer, eller ved hjelp av nett eller stiger. Noen av damene hoppet sågar i sjøen flere ganger, slik at vi fikk god trening.

Hva slags båt seiler du med nå?

Vi seiler nå en Hallberg Rassy 39 som vi kjøpte i 2005. En solid og stødig seilbåt som vi trives skikkelig godt med.

Er det turseiling eller regatta du brenner for?

Må vel innrømme at turseiling og det sosiale rundt Seilforeningen er det vi trives best med og brenner for. Men samtidig synes jeg det er skikkelig moro å seile regatta om bord i Kikken.

Hvordan er kostholdet om bord?

Kostholdet er stort sett preget av det som faller seg inn når vi kommer i havn. Enten blir det en tur på land eller så tar vi det som finnes om bord. Det er som regel Ann Heidi som lager middagen og skipperen som vasker opp.

Hva er ditt beste tips for en vellykket seilas?

Godt seilvær, riktige klær, godt selskap , god mat og noe godt i glasset når en har kommet til en god havn.

Utfordrer: Lasse Devold

«November 2017»