Medlemsbloggen

Morten Skagen seilte 13-14 knop på bare riggen

14. Dec 2011   |   arild.waagbo@gmail.com

Hva gjorde at du begynte å seile?

Brettseiling var min første befatning med disse elementene før jeg på begynnelsen av nitti-tallet kjøpte min egen 23-fots «havseiler», det var i alle fall det som det stod i reklamen. Geir (Oshaug) og jeg henta båten i Torvikbukt og skulle seile over Hustadvika. Etter flere hendelser med bl.a. motorbrann og tap av ror ved Svartoksen måtte vi tilkalle hjelp og ble slept inn til Storholmen. Dette er en historie med mange fasetter og egner seg godt i lystige lag. Ellers ble jeg kjent med Svein Walle og Schalabaiz-teamet i -97. Dermed ble «havseileren» solgt og med noen endringer består dette seil-teamet fremdeles, i dag som Sailteam Numero Uno.

Hva er finest med å seile?

Da vet jeg i alle fall at jeg har fri og at det ligger fine timer og dager foran meg. Ingenting kan måle seg med en stødig og frisk vind som tar båten opp i hastigheter som motoren ikke klarer - det gir en egen mestringsfølelse.

Hvor gikk den lengste turen du har vært med på?

Målt i antall nautiske mil var det vel turen fra Sandefjord til Trondheim. Var med for å hente en splitter ny Grand Soleil. Det jeg husker godt fra den turen var at kokken om bord åpenbart hadde mistet fantasien da han skulle sørge for proviantering for 8 dagers seilas. Vi fikk servert ulike varianter av pølse hver dag, - det er grenser for hvor spennende det kan bli. Gikk ned nesten 10 kg på den turen.

Hvilket farvann liker du best å seile i?

Har seilt langs store deler av Norskekysten, og det er ikke tvil om at vi har mye flott farvann å ta av. Dessverre er været litt for uforutsigbart - klappet til kai i Svolvær i midten av juli et år med tåka hengende over topplua og 4 plussgrader. Ikke mye sommerfølelse i det. Har seilt i varmere farvann, bl.a. i Karibien og i Adriaterhavet. Det er noe eget ved å stå til rors i kortbukse med varm solgangsbris og se at du logger 8-10 knop.

Har du vært ute i hardt vær?

Ja, det har jeg! Rune (Skotheim) og jeg skulle ta Numero Uno opp til Trondheim for noen få år siden. Dette var i slutten av september og vi hadde kost oss med en rom slør med kulings styrke over Hustadvika. Sola skinte og det gikk fortere enn planlagt, så vi bestemte oss for å fortsette uten å ta den planlagte stoppen på Ringholmen. Mellom Smøla og Hitra kom uværet bak oss med faretruende fart. En svart vegg av skyer, bølger, vind og regn var i ferd med å ta oss igjen. Vi rakk akkurat å ta ned alt av seil, surre løse gjenstander, samt å sikre oss selv, før været traff oss. Med den vindretningen var det heller ingen åpenbare nødhavner å søke til. I stummende mørke ble vi kastet oppover Trondheimsleia av en illsint storm. Vi logget jevnlig 13-14 knop bare med riggen som seil! Vi hadde begge klart å ødelegge mobiltelefonene våre i strabasene, så det var vel noen som var mer enn bekymra når de ikke fikk kontakt med oss. Det hører med til historien at instrumentene om bord også kollapset. Den siste verdien vi fikk av vindinstrumentet før det sloknet var 28 m/s - nummeret før sterk storm. Heldigvis hadde vi en håndholdt GPS til hjelp og vi kom oss i havn på Hestvika på nordsida av Hitra i løpet av natta. En opplevelse og samtidig en lærepenge for oss to ombord: Tro på værmeldingene, i alle fall på høsten.

Har du opplevd en mann over bord-situasjon?

Ja, det har jeg. Under KM på Finnøya for noen år siden fikk vi en ufrivillig jibb rett etter målgang. Det blåste liten kuling så storseilbommen kom fort. Tor Ivar, som for anledningen hadde stått og holdt på bommen, ble kastet som ei filledukke over bord. Vi registrerte raskt at han var bevisst og fløt, men flytevesten hadde ikke blåst seg opp. Tor Ivar var heldigvis helt rolig og hadde nok oppdrift bare på luften i klærne. Båthåndtering, klare oppgaver og ro ombord er helt avgjørende for at berging skal gå fort nok i slike situasjoner. Vi fikk han relativt fort om bord igjen, noe forslått og bløt, men like hel. Tror vi både var dyktige og heldige den gangen.

Hva slags båt seiler du med nå?

Seiler en Grand Soleil 34,1, som jeg eier sammen med Svein, Rune og Tor Ivar. Vi har hatt denne båten i snart 10 år nå, så det er vel kanskje på tide å ta seg en tur på båtmesse igjen?

Er det turseiling eller regatta du brenner for?

Det blir vel i all hovedsak regattaseiling gjennom en sesong, men jeg setter også stor pris på gode turseilaser.

Hvordan er kostholdet om bord?

Nå vi seiler regatta; om ikke helt forbudt, så i alle fall spartansk…

Hva er ditt beste tips for en vellykket seilas?

Sørg for at alle om bord føler seg trygge og har fornuftige arbeidsoppgaver. Når du seiler regatta så sørg for å feire alle små oppturer - den perfekte jibben, den gode trimmen og så videre. Det skaper god stemning. Og sørg for at det er noe kaldt i kjøla når fortøyningene er godkjent.

Utfordrer: Vidar Skaar

«November 2017»