Medlemsbloggen

Vidar Skaar fikk med seg fire kompiser og kjøpte båt

5. Jan 2012   |   arild.waagbo@gmail.com
Hva gjorde at du begynte du å seile?
Jeg har alltid hatt lyst til å seile, men begynte ikke før jeg nærmet meg 40. På det tidspunktet hadde jeg en sterk trang til å begynne med noe nytt. Fikk lurt med meg fire andre kompiser (Arild Fuglseth, Geir Olsen, Øyvind Hasselø Mesingset og Tor Harald Hustad) som aldri hadde seilt før, til å kjøpte en Albin Express. Målsettingen var å seile onsdagsregatta. Vi hadde ikke mange turene på fjorden før vi stilte til start. Holdt oss litt i bakgrunnen den første tiden, men føler nå at vi begynner å få tak på det - selv om vi fortsatt har mye å lære. Vi har aldri hatt store ambisjonen, men merker nå at ambisjonen i teamet øker! Kanskje stiller vi til start i Nordenfjeldske i 2013? Det vil bli som et VM å regne for oss!
Hva er finest med å seile?
Det er å komme seg på fjorden etter en travel dag på kontoret. Da legges problemer, utfordringer og frustrasjoner igjen på land. For meg er det også et ukentlig høydepunkt å delta på onsdagsregattaen både i forhold til konkurranseelementet og det sosiale sammen med seilkompisene.
Hvor gikk den lengste seilturen du har vært med på?
Vi holder oss helst inne i fjorden, så noen lange turer kan vi ikke skilte med. Fjorårets InterCity var mer enn lang nok for oss.
Hvilket farvann liker du best å seile i?
Er ikke farvannet rundt Molde det beste?!!
Har du vært ute i hardt vær?
Vi hadde en seilferie i Frankrike for noen år tilbake. Vi kom oss ut til en øy ved navn Port Cros hvor vi ble overasket av en middelhavskuling. Vi hadde alle liten erfaring, så en kuling var mer enn nok for oss.
Har du opplevd en mann over bord-situasjon?
Nei, men vi har tenkt å trene på det!
Hva slags båt seiler du med nå?
Albin Express.
Er det turseiling eller regatta du brenner for?
For oss er regatta turseiling. Vi er stort sett bare ute å seiler når det er regatta!
Hvordan er kostholdet om bord?
Vi spiser sjelden! På de første litt lengre regattaene vi deltok på gikk det på omgang å lage mat, men det ble sjelden tid til å spise. Så det har vi slutta med.
Hva er ditt beste tips for en vellykket seilas?
Etter et ufrivillig møte med Kua under Høststormen i 2010, vil jeg anbefale alle å studere draftet nøye før en legger ut på tur. Heller det enn å høre på folk som utgir seg for å være lommekjent.

Utfordrer: Terje Kirkeland

«November 2017»