Medlemsbloggen

Terje Kirkeland sendte riggen over bord

17. Jan 2012   |   arild.waagbo@gmail.com
Hva gjorde at du begynte å seile?
Det var min bror Kikken som fikk meg inn i seilmiljøet. Jeg var 7-8 år da jeg arvet A-jolla etter han. Da ble det regattaseiling fra Christie-tomta.  Etter hvert ble det større joller og litt mer alvor, vintertrening og teori med Roy Hjertø på gamle Kvam skole. Høydepunktet var når vi årlig tok turen til Østlandet og seilte mot de «store» gutta.
Hva er finest med å seile?
Det og komme seg på sjøen og seile er rekreasjon. Det er blitt en livsstil for meg. Har fått mange gode venner i seilmiljøet både her hjemme og ellers i fylket.
Hvor gikk den lengste seilturen du har vært med på?
Har seilt noen turer til Shetland og i 2010 var jeg mannskap om bord  i Mathilde (Andor Wicken)  da  fikk vi oppleve å gå i 17-mai tog i Lerwick - kjempeopplevelse! Seilte Rasken fra Oslo til Molde sammen med min far Ingvar, som da var 80 år og min  eldste datter Ellen. Til påsken skal jeg være med å hente Mats sin nyinnkjøpte Fenix som ligger i Stavanger.
Hvilket farvann liker du best å seile i?
Liker meg veldig godt i ytre strøk, trenger ikke seile langt for å oppleve unik kystkultur. Vi har som regel noen helger der ute hver sommer.
Har du vært ute i hardt vær?
Ikke noe ekstremt, men i 1991 fikk vi prøvd oss litt på veg til Shetland sammen med Janne (Jan Arild Løvik). Etter 12-13 timers seilas fra Svinøy fyr brakk vi masten. Det blåste kuling og vi seilte med kryssfokk. Vi fikk kappet alle vant og fall, sendte så resten av riggen over bord. Via VHF ga jeg beskjed til Jan Arild om situasjonen, at vi greide oss selv og at han måtte fortsette, mens vi gjorde vendereis. Da vi kom inn mot Stadt var det noen heftige timer om bord. Vinden hadde økt og det var stor sjø. Den natten var det godt å komme inn i smulere farvann. Etter dette måtte vi stoppe i Ålesund et par dager for å hente oss inn igjen.
Har du opplevd en mann over bord-situasjon?
Det har jeg heldigvis ikke opplevd. Prøver og være flink til å sikre oss når vi er på dekk i ruskevær. I jolletiden  hendte det at jeg var mer i sjøen enn i båten når det blåste mye.
Hva slags båt seiler du i dag?
Seiler Dufour 34 som er en god turbåt og som seiler bra når det er nok vind.
Er det turseiling eller regatta du brenner for?
Begge deler. Vi kjøpte vår første turseiler i 1980 (Eygthene 24). Har siden den gang tilbrakt nesten alle sommerferier på sjøen, unntatt 2 år da var vi båtløse. Jeg er heldig som har en familie som trives på sjøen. Etter at Ellen og Mats kom til Molde igjen er det de som maser på meg om regattaseiling. Nå seiler vi ofte som et rent familielag med barna  mine, svigersønn Trond og svigerdatter Ingrid – kjempeartig. Nå har minstejenta Rikke begynt å snuse på jolleseiling, det setter jeg pris på. Det viktigste er å slå Kikken.
Hvordan er kostholdet om bord?
Under lange regattaer er det matpakke og gjerne en runde med varm pølse. Ved turseiling og når Marte (fruen) er om bord lager hun gode måltider. Hun er flink med mat. En som imponerer meg når det gjelder matlaging i grov sjø er Espen Wicken. Har seilt over nordsjøen med han et par ganger. På nattestid i  liten kuling og 5 varmegrader disker han opp med varm mat til de som sitter ute på vakt. Den mannen blir aldri sjøsyk.
Hva er ditt beste tips for en vellykket seilas?
Ved regattaseiling er det viktig at mannskapet har sine faste oppgaver og, selvfølgelig, at utstyret er i orden. Er så heldig å ha rutinerte karer som Jens Bang og Odd Arne Rød som har stilt opp i snart 30 år. Ved turseiling er det været som bestemmer, det er viktig at alle føler seg trygge om bord. Å ha mye god mat, drikke og klær for all slags vær hører også med. Da ungene var små var alltid gummibåten med,  den var fin tidtrøyte for dem og vi slapp unna mye mas.
Utfordrer: Roy Hjertø