Medlemsbloggen


Roy Hjertø startet seilkarrieren med et øsekar

6. Feb 2012   |   arild.waagbo@gmail.com

Hva gjorde at du begynte å seile?

Far min seilte i mange år fast mannskap hos den store seileren Anders Mordal om bord i Draken «Amor II». Det var der det begynte for meg også. I 1953/54 fikk jeg utlevert et øsekar og utstyrt med egen matpakke fikk jeg bli med på Bolsøya rundt. Det blåste ikke så mye at det ble noen store påkjenninger på treskroget, så øsekaret ble liggende ubrukt under hele seilasen.

Men hver gang mannskapet skulle gjøre klar til å slå, måtte jeg under dekk. Det var en fin men lang tur, og vi vant seilasen.

Dette var jo artig, og det fortsatte om bord i en Færing sammen med Tor Jacobsen. Vi var utpå nesten hver dag. Jeg kjøpte min første båt i 1957, en Oslojolle som Gerhard Høstmark hadde hatt liggende på et naustloft i fem år. Etter en real oppussing med bomullstråd, kitt og margarin ble den sjøsatt ute på Reknes. Stakk så hjem for å hente seil og få i meg litt mat, men da jeg kom ned til havna igjen lå hele båten under vann. Lakk som en sil. For et bomkjøp. Etter anbefaling ble båten liggende slik et par dager. Etterpå var den nesten helt tett. Sammen med Sverre Amdam seilte vi denne båten i fem år og vant Nordenfjeldske Seileruke i 1960 her i Molde.

Senere ble det Grimstadjolle som ble en artig og stor klasse her i byen. Vi seilte fire til seks ganger i uka og laget våre egne regattaer med en båt som starthare og enkelte turer med jenter. Dro til Bergen i 1962 og ble nr. 2 av 36 båter på startstreken. Etter dette tok det helt av og etter hvert har jeg hatt 12 forskjellige andre båter, fra joller – kjølbåter og havseilere.

Hva er finest med å seile?

Komme seg utpå å føle at du behersker både båt og de naturkrefter du vil møte. Det er like gøy om du seiler i shorts eller overlevelsesdrakt. Alt har sin sjarm. Du kan begynne å seile fra du er liten guttunge og hele livet ut, treffe mange mennesker og få store opplevelser både på regattabanen og under ferieturer.

I vår familie ble turen fram og tilbake til mange Nordenfjeldske Seileruker lagt opp som ferieturer med tre barn, hund og jolle. Rene ferieturer og helgeturer har det vært mye av, og barna som nå er blitt voksen snakker ofte om de mange gode minnene de sitter igjen med. Nye venner og hyggelige opplevelser er fint å ta med seg når du seiler.

Jo mer du seiler, jo mer lærer du. Som å forberede seg godt, lære taktikk, bli god på riktig mastetrim og seiltrim, beherske vind, strøm og sjø, og ikke minst ha det trivelig om bord sammen med et godt mannskap. Da får du store opplevelser både på sjø og land. For min del så har jeg seilt over hele Sør-Norge, Sverige, Danmark, Shetland, Skottland, England, Jugoslavia og Kroatia.

I 1971 var vi seks mann fra Norge som seilte Europamesterskap i lagseilas på en innsjø i London. Vi hadde aldri møttes før, fikk utlevert tre tomannsjoller og trente en dag med egen trener. Så seilte vi 12 seilaser på to dager og kom på tredjeplass av tolv land. Det var gøy, men vi hadde åpne sår i alle fingerledd som vi slet med langt utover sommeren.

En annen artig seilopplevelse fra utlandet var da Per Christian Sandnes, Jan Petter Hammerø og jeg dro til Tårbæk utenfor København og seilte Worldcup i Yngling med 77 båter på startstreken. Da var det trangt og mye roping, men etter et par dager med dårlig start bestemte vi oss for å bli litt tøffere. Det hjalp og vi var med. Den femte av i alt ni seilaser rundet vi første merke som femte båt, noe som jo var strålende og utrolig artig. Men det sluttet ikke der, for vi seilte oss lenger opp og kom i mål på andreplass. Om kvelden gikk vi på restaurant og sendte postkort hjem. (Det var før mobilen kom.) Sammenlagt ble vi nr. 16, noe vi var fornøyd med etter en noe dårlig start.

Hvor gikk den lengste seilturen du har vært med på?

Foruten Shetland og Skottland er vel den lengste turen fra Tjøme opp til Oslo for å seile Færderseilasen. Der mønstret det på seks seilkamerater fra Molde og vi fikk en fjerdeplass i klassen. Det var jo bra, for ingen hadde vært om bord før. Båten ble liggende i Horten i en uke før vi la ut på ferietur ned svenskekysten og til Marstrand. Så seilte vi videre til Skagen i Danmark der vi lå i tre dager. Vi fikk oppleve avslutningen på Skagendagene, et heisa til liv og mange hundre havseilere i havn. Den første kvelden måtte vi gå over 13 andre båter for å komme oss på land, men det bedret seg etter hvert. Sommer og sol og herlige dager. Neste havn ble Kristiansand, så til Farsund og neste dag inn til Egersund. Da blåste det nordlig stiv kuling og vi ble liggende værfast i 2 dager sammen med flere andre båter. Så gikk turen videre nordover og hjem til Molde i regn og blæst etter to og en halv uke. Året var 2003 og båten en Comfortina 38.

Hvilket farvann liker du best å seile i?

Ikke noe bestemt farvann. Tar det som kommer, men trives godt på Valderhaugfjorden i Ålesund. Har jo seilt der siden 1959 og kjenner litt til de vanskelige strømforholdene.

Har du vært ute i hardt vær?

Ja, på et par turer hjem fra Shetland og da tenker jeg på den ene vi havnet i liten storm. Det var heftig, men også en opplevelse. Halvveis hjem ringte vi Statfjord C-plattformen for å få et værvarsel. Varselet var full storm på Stadt og det var jo dit vi hadde kursen. Og enda verre var det at det ville komme en ny sydlig storm langs norskekysten neste dag. De rådet oss til å komme oss til land så fort som mulig, for å komme unna den ute til havs. Rådet var å legge om kursen til Bergen. Etter en diskusjon om bord tok vi ned begge seil for å ta tre rev i storseilet og ett rev i kryssfokka. Seilene ble heist, men vi la kursen mot land til litt syd for Florø - like kort som til Bergen, men med en bedre kurs i forhold til vind og sjø. Nå hadde vi liten storm, det gikk mot natt og vi var spent, for vi måtte jo seile fort for å rekke inn til kysten.

Midt på natta måtte vi ta ned storseilet. Vi fikk strømsjø mellom de store bølgene og vi ble slått 270 grader ut av kurs tre ganger. Neste dag, da vi hadde ca. 30-40 nautiske mil til land hadde vi kun kryssfokk, platt lens og store bølger bakfra. På bølgetoppene så vi både Russland og USA, og ned bølgedalen føltes det som at vi sto ned unnarennet i Holmenkollen med havseiler. Det var slitsomt, med krampe i begge hender opp til en stiv nakke. Da vi gikk inn syd for Florø brøt sjøen over alt og vi følte vi seilte rett i et inferno av sjøsprøyt. Vi traff innløpet som vi hadde bestemt oss for og resten av turen ble noe mer behagelig opp til Måløy. Nå ville vi ha mat servert på tallerken og la oss opptil Redningsskøyta og tok en hyggelig prat. De hadde hørt oss på VHF-en om natta. Resten av turen hjem gikk greit.

Har du opplevd en mann over bord-siuasjon?

Nei, men nesten. Det var på vei hjem fra Shetland første gang i stiv nordøstlig kuling. Vi skulle skifte rormann og det var jeg som skulle gå av vakt. I det jeg hadde gitt fra meg rorkulten til nestemann så jeg en diger sjø komme. Jeg klamret meg til vinsjen i lo, men sjøen slo over oss og fylte cockpiten, tok meg med og jeg havnet i mantauet/pushpiten bak i le. Det var hakket før jeg lå i Nordsjøen. Flagget og hesteskobøya bak på hekken så vi i kjølvannet bak. Etter denne hendelsen ble det livline på også i cockpiten. En kald og våt tur.

Hva slags båt seiler du med nå?

En Comfortina 38 fra 1986. En båt som ikke er så bred og moderne som nyere båter, men den

seiler godt under alle forhold.

Er det turseiling eller regatta du brenner for?

Fram til 1980 var det kun regatta, så ble det regatta og turseiling noen år, og de siste fem-seks årene kun turseiling. Har lagt opp regattaseiling på topp, som jeg så kjekt kaller det.

Hvordan er kostholdet om bord?

Stort sett tørrmat under fart og varm mat i havn. Da Jan Petter Hammerø var mannskap på flere av havseilerne jeg har hatt, var det full oppdekning med alt mulig og vi hadde egentlig for få kasseroller om bord. Han brukte hele båten og vel så det, men du verden hva han fikk til i byssa. Det smakte alltid godt. Vi andre tok oppvasken og ryddejobben. Da satt han ute i cockpiten og smilte med en liten en.

Hva er ditt beste tips for en vellykket seilas?

At vi er godt forberedt med hensyn til båt, utstyr, klær, mat og drikke. Trivelig mannskap og at alle om bord bidrar til bedre fart en konkurrentene. Da er det god stemning om bord.

Utfordrer: Robert Farstad


Email facebook twitter LinkedIn

Logg inn

Kalender

«November 2017»

ManTirOnsTorFreLørSøn
12345
6789101112
131415161718
  • Fjærestua utleid
19
  • Fjærestua utleid
20212223242526
27282930

Fjærestua utleid 18 November til 19 November