Medlemsbloggen

Kari Bachmann seiler med et fole kjekt dameteam!

14. Apr 2014   |   Armand

Vi gjennopptar våre faste spørsmål til medlemmene, først ut denne gangen er Kari Bachmann

Hva gjorde at du begynte å seile?

Jeg begynte med seilbrett som jente. Venninnen min Berit og jeg holdt mye til i Lillevikfjæra med seilbrettene/fergene våre. Følgebåt, redningsvest og sikkerhetsansvarlig på land var ikke tema på den tiden. En gang jeg slet i fralandsvind på Kringstad, ble jeg reddet inn av Espen Lia – han på seilbrett med meg på slep. Etter hvert ble det en del brettseiling på Gossen og Farstad. Ellers er jeg vokst opp med båtlivet, og når savnet etter skikkelig sjøliv ble for stort i Trondheim, kjøpte Geir og jeg oss inn i en X-99. Der startet interessen for seilbåt og regatta.

Hva er det fineste med å seile?

På tur er det kjekt å utnytte vinden som fremdrift og nyte stillheten og roen og alt det vakre på sjøen. Dessuten slipper jeg mas om fisking, det hører heldigvis ikke hjemme på en seilbåt. Når det gjelder regatta, er det alltid en spennende utfordring å prøve å få båten til å seile så fort som mulig, enten det er lite eller mye vind. Det er også fascinerende at seilingen krever ekstremt godt teamarbeid. Hver enkelt person/posisjon om bord må kunne sine oppgaver. Vi på Nini Roll har veldig mye å lære, men prøving og feiling gir oss stadig nyttige erfaringer og ny lærdom. Og vi opplever vi hele tiden hvor utfordrende det er å få satt alle enkeltoppgaver sammen i en helhet. Regattaseiling krever full oppmerksomhet og konsentrasjon, det er ikke plass til annet enn seil og vind i tankene. Seiling er derfor verdens beste avkobling!

Hvor gikk den lengste seilturen du har vært med på?

I familien er vi med på to regattabåter, så de lengste turene begrenser seg stort sett til de lengste regattaene i området. Men vi er heldig å ha snille venner med seilbåt som vi har fått låne, både i Sveige og på M&R-kysten.

Hvilket farvann liker du best å seile i?

Farvannet mellom Fjærestua og brannstasjonen, i vindstilla, er favoritten. Her har Nini Roll-gjengen mange gode regattaminner.

Har du vært ute i hardt vær?

Første regatta med Nini Roll blir aldri glemt. Vi har ikke klart å lure med oss Geir Inge Rødseth på flere regattaer med Nini Roll etter det. Senere har vi vært ute i verre vær, men ny båt, nytt mannskap og et utfordrende motorsystem skapte en aldri så liten krise om bord på første regatta. Heldigvis hadde vi med oss Geir Inge som erfaren seiler – han reddet oss fra forlis ved Grønningan.

Har du opplevd en mann over bord-situasjon?

Ingen mann over bord, men en gutt og en dame over bord. Vi var på vei ut fra en brygge i Sverige, da vi fikk en diskret beskjed fra nabobåten om at den ene gutten vår lå igjen i sjøen bak båten. Han hadde redningsvest på, og var i tillegg svømmedyktig, så det ordnet seg fint. På Nordenfjeldske manøvrerte jeg svigerinne Liv over bord, med et plutselig slag for en styrbord båt. Kari M. handlet raskt og fikk grepet tak i vesten til Liv, og fikk dratt henne om bord igjen. Jeg ble et øyeblikk handlingslammet, men Liv forlot ikke posten selv om hun forlot båten. Fra vannet kommanderte hun: ”Gi ut på storseilet!”.

Hva slags båt seiler du med nå?

Nini Roll, en Beneteau Platu Racer 25. På nettet omtalt som ”a broachy little fu*#*¨!”. Vi har mye moro - et fole kjekt dameteam!

Er det turseiling eller regatta du brenner for?

Brenner for regatta og drømmer om mer turseiling.

Hvordan er kostholdet om bord?

Matlysten er ofte ikke på topp under en regatta, i alle fall ikke når spenningsnivået er høyt, og det er det gjerne. Men snacks går ned på høykant, selv om Tina prøver å få i oss litt frukt.

Hva er ditt beste tips for en vellykket seilas?

Mitt beste tips: spør noen som er bedre enn deg om gode tips.

Utfordrer: Elin Gjerde, hun har imponert gjengen på Nini Roll stort. Super-dyktig seiler, men også en fantastisk læremester og pedagog!!

«November 2017»

Fjærestua utleid 18 November til 19 November