Forum

Molde Seilforening » Båtsnakk » Regatta » Regattaoppslutning...

Startet av: cwelle@mimer.no 5. Jun. 2012 11:00
cwelle@mimer.no
Poster: 2
5. Jun. 2012 11:00
På grunn av turnus og jobbsituasjon har jeg i år ikke hatt anledning til å stille på de ulike regattaene som MS har invitert til. Romsdalsfjorden rundt var for min del den første av en håndfull anledninger.
Dette var en flott gjennomført regatta, med, etter mitt syn, riktige valg av løp.

Det som forundrer meg litt er litt lunken oppslutning fra mange av de som tidligere har vært både trofaste og ivrige.
I samtaler rundt i miljøet synes det å være frustrasjon ift. klasseinndelingen, ettersom "sportsbåtene" i foreningen trolig alltid vil være på de øverste pallplasseringene. På flat sjø, som vi har i fjorden vår, vil nok tyngre tur-innredede båter slite med å hevde seg mot "Jyplingen" og "Chillipeppers"
Vi på "Tea" traff de samme værfeltene under lørdagens regatta, men hadde likevel ingen mulighet til å følge båtene på lens (som forøvrig har 0,05 lavere LYS-tall) Fra å være samlet ved rundingen ved Kua, var vi nærmere timen senere i mål.

Vi er strålende fornøyd med dagen og en tredjeplass, men det er imidlertid trist at så mange deltakere resignerer før start ift. det jeg beskriver i dette innlegget... , så hva gjør vi for å opprettholde engasjementet ?
(gjest)
15. Jun. 2012 19:43
cwelle@mimer.no:
På grunn av turnus og jobbsituasjon har jeg i år ikke hatt anledning til å stille på de ulike regattaene som MS har invitert til. Romsdalsfjorden rundt var for min del den første av en håndfull anledninger.
Dette var en flott gjennomført regatta, med, etter mitt syn, riktige valg av løp.

Det som forundrer meg litt er litt lunken oppslutning fra mange av de som tidligere har vært både trofaste og ivrige.
I samtaler rundt i miljøet synes det å være frustrasjon ift. klasseinndelingen, ettersom "sportsbåtene" i foreningen trolig alltid vil være på de øverste pallplasseringene. På flat sjø, som vi har i fjorden vår, vil nok tyngre tur-innredede båter slite med å hevde seg mot "Jyplingen" og "Chillipeppers"
Vi på "Tea" traff de samme værfeltene under lørdagens regatta, men hadde likevel ingen mulighet til å følge båtene på lens (som forøvrig har 0,05 lavere LYS-tall) Fra å være samlet ved rundingen ved Kua, var vi nærmere timen senere i mål.

Vi er strålende fornøyd med dagen og en tredjeplass, men det er imidlertid trist at så mange deltakere resignerer før start ift. det jeg beskriver i dette innlegget... , så hva gjør vi for å opprettholde engasjementet ?

Hei Cato,

det du tar opp er vel grunnen til at LYS systemet opererer (opererte?) med egne klasser for Tur/Hav, Sport, Flerskrog og Jolle. I tillegg var det vel en Surf faktor med i bildet også noen år?

Slik jeg ser det må det alltid være en balanse mellom det å konkurrere og det å ha det moro så lenge man bruker et handicap system. Grunnen til at jeg ser det slik at er diskusjonen vil alltid være der så lenge ikke alle båtene er helt like.

For å ta noen eksempler:
"Masten til båt A er høyere enn masten til båt B så de har mer vind og derfor vinner de".
"Båt B har tømt vanntanken og dieseltanken er nesten tom, derfor vinner de"
"Båt B har et urettferdig LYS tall, derfor vinner de"
"Båt B har kjøpt seg nye kevlar seil mens jeg har dacron seil, derfor vinner de"

Selv i Laser klassen driver toppseilerne på å leter etter de seilene og mastene som gir noen tiendelers prosenter bedre fart (seilene limes og syes manuelt, så det er alltid en mikroskopisk forskjell fra seil til seil. Ekstrusjon av mastene sliter på ekstrusjonsformen så veggtykkelsen i masten blir mikroskopisk forskjellig). Utstyret blir sjeldent helt identisk så diskusjonen er alltid der, selv i entype klasser.

Siden temaet er oppe tror jeg det er sunt at regattakomiteen og medlemmene tar en kveld med åpen men strukturert diskusjon om hvorfor man arrangerer regtta og hvordan dette skal foregå. Er målet flest mulig deltakere eller størst mulig rettferdighet? Hva er konsekvensen av valget som gjøres?

I år 2000 hadde Fjærestua brent ned mener jeg å huske. Det var 2-5 båter på onsdagsregattaene og ikke så mange flere deltakere på regattaene. Så startet det noen initativ og det ble drevet markedsføring en periode. I løpet av få år hadde vi 10++ båter på onsdagsregattaene, og over 20 noen ganger. Jeg tror denne gjenveksten kom fordi det var stor åpenhet og inkludering. Oppdeling og fragmentering tror jeg ikke vil øke veksten.

Jeg mener at regatta filosofisk sett er en negativ erfaring for alle andre enn den ene som vinner hvis seier er målet. Vi seilte mye med et LYS tall på 1.8 som etterhvert gikk ned til 1.75. Å vinne med dette LYS tallet var som regel utopi men vi fokuserte på det å gjøre de rette valgene, å sammenligne oss med de andre båtene, posisjonering osv. Det var det som gjorde det moro. Det samme gjorde vi når vi reiste utenlands for å konkurrere i klassen. Å motta premiene hadde nesten ingen betydning, det var opplevelsen, lagspillet, naturen og situasjonene som betydde mest. Selv i dag når vi står i garasjen min og bygger båt så er det ikke det å vinne som er temaet, det er vurderingene vi gjorde og situasjonene som oppsto som blir diskutert og som vi ler over. Premiene tror jeg står i en pappeske ett sted..

Hvis du vil se hvordan vårt småsprø 5 års byggeprosjekt ser ut i dag, ta en titt her: http://woodastic.blogspot.no/2012/06/been-while.html
http://woodastic.blogspot.no/2012/06/been-while.html
Det tar mye tid å bygge i strip-plank og epoxy når du kun bruker 4-6 timer i uka..

LYS tall for denne farkosten vil ligge på rundt 1.69 selv om den bare er 16 fot. Vil vi bli forbauset hvis vi ikke får være med på regatta i Molde med denne.. Nei. Men vi vil gjerne være med i et miljø vi også og jeg tror vi har mye å bidra med, akkurat som vi gjorde i perioden etter at Fjærestua brant for andre gang.

Vanskelig debatt dette men jeg tror noen klare prinsipper bør jobbes fram slik at det er tydlig hva som vektlegges i arrangementene til Molde Seilforening.

Mvh
Rolf Nilsen, fanatisk seilinteressert.

Logg inn

Kalender

«November 2017»

ManTirOnsTorFreLørSøn
12345
6789101112
131415161718
  • Fjærestua utleid
19
  • Fjærestua utleid