Heftig Intercityregatta fra Molde til Ålesund

12. Jun 2012
Lørdag ble årets Intercityregatta mellom Molde og Ålesund avviklet, med 22 deltakerbåter fra Molde, Ålesund og Sunnmøre forøvrig. På grunn av lite vind i byen, ble det startet fra Julneset.

Det er i regattaen valgfritt om man vil gå sør eller nord om Otrøya, men da det er circa 15% lengre å gå nordenfor, er normal praksis at man seiler på sørsiden.

Denne lørdagen var det imidlertid meldt økning til frisk bris/liten kuling fra nordøst, og de fleste båtene valgte å gå gjennom Julsundet og videre på utsiden av Otrøya. Noen valgte leia sør om øya, og tapte mye på betydelig mindre vind der da de ble liggende til dels i le for den nordøstlige vinden.

På utsiden blåste det snart opp i vind på over 10 m/s og økende til 15 m/s da man nærmet seg Lepsøyrevet og Ålesund. Mange båter satte personlige fartsrekorder, og å seile godt over 10 knop med spinnaker i flere timer krever sin mann og kvinne. Det er store krefter i sving og et øyeblikks uoppmerksomhet kan medføre at båtene «broacher» (legger seg på siden), og man mister da et øyeblikk kontrollen.

Jyplingen var raskest, og seilte til Ålesund på tre timer og førtiåtte minutter. De ombord kunne berette om en heftig seilas i kuling og med bølger i ryggen. Det ga god fart, helt opp i 15 knop for full seilføring på vei ned mot Lepsøyrevet. Tilløp til dramatikk hadde de også, da båten ble lagt flat i en bølgedal av vinden og et mannskap falt i sjøen. Han kom seg raskt ombord igjen, og ferden kunne fortsette til rolig havn i Ålesund.

For Lurie ble det enda mer dramatisk da de ufrivillig foretok en «kineser». Det vil si at storseilet ble slått over på samme side som spinnakeren, og båten ble da liggende sidelengs med masten nesten nede i vannet, og båten ble dratt sideveis i anslagsvis et halvt minutt. Båtene i rundt var klare til å starte motor og plukke opp folk. Etter at storseilet var senket, rettet båten seg opp igjen, og da var det bare å sette full seilføring på nytt!

Det ble etterhvert premieutdeling og middag i Ålesund Seilforenings klubbhus. Det ble seier til båter fra Molde i begge konkurranseklassene, Jyplingen med Geir Oterhals som rormann vant klasse 1. og overall, Lurie med Ole Arnfinn Ellingsgård til rors vant klasse 2.  Videre tok Moldebåtene Kikken med Kjell Inge Kirkeland og Jolly Yacht med Kjell Gunnar Rød hver sin tredjeplass i klassene 1. og 2.

Vi kommer tilbake med fullstendige resultater når de blir publisert av Aasf.