En leders betenkning

15. Jun 2012
Vi har registrert en nedgang i antall båter på regattabanen i år, og det synes vi i styret er veldig synd.

Årsaken til noe redusert oppslutning blir bare spekulasjoner, men de er til gjengjeld mange. Vi har hatt mye kaldt vær i vårsesongen, flere båter har vært og er til reparasjon, noen har sunket, manglende mannskap osv. En del kommentarer har også gått på forholdet sportsbåter og andre tur/ kjølbåter, og dette ønsker jeg å kommentere. Styret har fattet et vedtak om at sportsbåter (F30) skal seile i LYS 1, og dette ble begrunnet blant annet med råd fra andre foreninger og Norges Seilforbund. Styret har fattet et enstemmig vedtak om dette – det er ikke regattakomiteen. I denne saken er det viktig å skille mellom seilere, styremedlemmer og komiteer. Den formell behandling av saken, bør interesserte ta seg til å lese her..

Det er mange i MS som legger ned en stor jobb for at våre medlemmer og seilerne skal ha de beste forhold og mest mulig tilrettelagte og organiserte aktiviteter. Mange jobber flere timer hver uke – og alt dette på frivillig basis. Det som bekymrer meg er de mange kritikerne i organisasjonen, og jeg som leder føler dette på kroppen. I noen svake øyeblikk er det lett å ta seg i å tenke – hvorfor gidder jeg dette? Ved nærmer ettertanke, jo – jeg gjør dette fordi jeg er seiler og fordi jeg elsker seilsporten, og ikke minst fordi det er mange i organisasjonen som setter stor pris på foreningen og det tilbudet og de arrangementene vi legger opp til. Vi er en organisasjon, men husk at vi også er mange enkeltmennesker i en organisasjon, som har behov for positive tilbakemeldinger for å opprettholde motivasjonen og fortsette det gode arbeidet.

Diskusjonen rundt Farr 30 er ikke unik, menge foreninger har tilsvarende diskusjoner og opp gjennom tidene har flere båter utmerker seg i regattasammenheng. Men gleden av å seile og være en del av seilmiljøet, er jo like stor selv noen seiler bedre enn andre. Enkelte legger ned mye ressurser i å trimme mannskap og drille rutiner, dette gir avkastning i form av både seilglede og resultat.

Til slutt har jeg lyst til å si at det er god stemning i styret, og det er stor motivasjon for videre arbeid. Vi har både ambisjoner og visjoner om en videreutvikling på mange områder. Vi kommer fortsatt til å stå på og legge til rette for at Molde Seilforening skal være en forening med fokus både på det sportslig og det sosiale – en forening for alle.

Jeg vil ønske alle en god seilsommer, og videre oppfordre alle til å ta ansvar som medlem for god stemning og godt miljø både til sjøs og til lands. Dette gjør dere alle ved å være en del av miljøet - være aktiv og delta på foreningens, regattaer og andre arrangementer – ingenting er mer motiverende for oss – om vi er seilere eller styrerrepresentanter - enn at flest mulig deltar og sammen skaper det godt miljø og det gode fellesskapet.

Hilsen Formann

«November 2017»