Molde-båter vant Intercity-seilasen

17. Jun 2011

«Furia III» og «Jyplingen» seilte raskest fra Ålesund til Molde.

25 båter fra Sunnmøre og Romsdal startet i vindstille i Ålesund lørdag ved 08-tida. Feltet seilte etterhvert i flau og svak vind nordover mot Lepsøyrevet. Inn Midfjorden mot Molde ble vindforholdene tidvis noe bedre, med både lett og laber bris.

images/nyheter/nyheter-2011/2011_IC_Bilde_21.jpgKlassen for de raskeste seilbåtene (LYS 1) ble vunnet av «Furia III», en 44-fots X-442 Mk II i Molde Seilforening, med Stig A. Waagbø ved roret. «Furia» seilte fra havna i Ålesund til Julneset i Molde på ti timer og 46 minutter. 13 båter stilte til start i klassen.

Av åtte startende båter i LYS 2-klassen var det «Jyplingen», også den fra Molde Seilforening, som seilte raskest. Det var Kristian Bachmann som sto til rors på den 26-fot lange J-80-seilbåten. «Jyplingen» seilte distansen på elleve timer og 23 minutter.

I Tur-klassen kom ingen av de fire startende båtene i mål innen maksimaltiden på 13 timer. Samlet var det bare åtte av 25 startende seilbåter som seilte i mål før maksimaltiden utløp.

LYS 1: 1) «Furia III» (Stig A. Waagbø), MS, 2) «Numero Uno» (Tor Ivar Reitan), MS, 3) «Amigo III» (Andreas S. Larsen), ÅS.

LYS 2: 1) «Jyplingen» (Kristian Bachmann), MS, 2) «Bannern'n» (Marius Maaseide). ÅS.

Se alle resultatene her: http://www.moldeseilforening.no/filearchive/intercity_seilasen_2011_klasser.htm

images/nyheter/nyheter-2011/2011_IC_Bilde_11.jpg«Kikken» fra Molde Seilforening seilte inn til en 4 .plass i den raskeste klassen i årets Intercity-regatta mellom Ålesund og Molde. Her er Kjell Inge Kirkeland på roret, Terje Nerland og Kjell Rune Kirkeland på spinnakerskjøtet - Espen Wicken på spinnakerbrasen.

Vindstille ved Lepsøyrevet, men fra «Furia III» ses flere av båtene i Molde Seilforening som hevdet seg i toppen i Intercity-regattaen: «Kikken» med hvit spinnaker, «Jyplingen» med svart spinnaker, «Langano» med rosa spinnaker og «Numero Uno» i forgrunnen.

«Furia III», her på vei inn Midfjorden sør for Otrøya, vant den raskeste klassen i årets Intercity-seilas. På bildet ses genoatrimmer Jan Løvik (t.v.), fordekksmann Bjørnar Ness og storseiltrimmer Kurt W. Holsæter. Neste år seiles regattaen fra Molde til Ålesund.

«Februar 2019»

• onsdagskafe