Intercity 2013

8. Jun 2013
Resultater er lagt ut. Gratulerer til Kirkeland som vant begge klasser! Oter'n i klasse 2 og Kikken i klasse 1

20 båter fra Sunnmøre og Romsdal startet i en frisk vestlig bris i Ålesund lørdag ved 08-tida. Et avgjørende veivalg ble tatt allerede rett etter start. Hovedfeltet seilte med genua opp Valderhaugfjorden, mens et mindretall av båtene som seilte spinnaker mellom holmene, tjente på det da de kunne stå med spinnaker hele veien fra start til mål i Molde.

Vinden økte på etterhvert slik at de båtene som kom bakfra hadde bra heng på de raskeste båtene, og det medførte at feltet ble veldig komprimert. Båtene med størst fartspotensiale måtte fortvilet se at de aldri fikk dratt fra slik de burde hvis en seier skulle være innen rekkevidde.  «Jyplingen» fra Molde tilbakela hele seilasen på fire timer og tjueto minutter, men på korrigert tid ga det kun en niendeplass sammenlagt for begge klassene. Hele nitten av feltets båter var fremme drøye fem timer etter start.

Klassen for de raskeste seilbåtene (LYS 1) ble vunnet av «Kikken», en 37-fots Sun Fast i Molde Seilforening, med Kjell Inge Kirkeland ved roret. «Kikken» seilte fra havna i Ålesund til Seilerhytta i Molde på 4 timer og 43 minutter. På andre plass fulgte «Cosa Nostra II» fra Ålesund med Fredrik Hessen bak roret, mens «Numero Uno» fra Molde kom på tredje. 13 båter stilte til start i klassen.

Av seks startende båter i LYS 2-klassen var det «Oter’n» fra Molde med skipper Mats Kirkeland som seilte raskest. «Oter’n» seilte distansen på fem timer og 12 minutter. På andre plass kom «Lurie» med Ole Arnfinn Ellingsgård til rors. Tredje plass gikk til «Jolly Yacht» med Kjell Gunnar Rød som rormann. Disse tre båtene var også de tre første sammenlagt for alle klassene.

I Tur-klassen deltok «Aquarius» fra Ålesund med Frank Cromer bak roret.

De fleste båtene deltok på premieutdeling på Seilerhytta etter endt seilas. Der ble det servert bacalao og stemningen var god. Stor takk til Ann Heidi Forstervoll, Eldrid Magerøy og Trine Solvang som varmet sultne seilere med sterk bacalao. Videre takk til Ålesunds Seilforening som gjennomførte starten og tidtakerne i Molde, Leif Horsgaard og Geir Berg Oshaug, samt til alle andre som har vært involvert i et flott arrangement.

Stor takk også for hensynsfulle rutevalg av fergene i Fjord1 da seilbåtene ankom Molde.

Takk også Klasser

Overall