V8 - Sesongens beste forhold!

12. Jun 2013
Yr oppfordres herved til å melde vindstille til neste onsdag også! Det resulterte i de beste og jevneste seilforholdene på Moldefjorden i manns minne! Vind fra vest med styrke 10 - 13 knop gjennom hele regattaen. Oter'n fulgte opp Intercityen med seier i klasse 2 og overall. Arius tok sesongens første seier i klasse 2!

Løpet gikk fra Lubbenes - Hyseskjærsflua - Lubbenes - Bollan - Lubbenes.

Starten hadde favorisert styrbord merke.  Chili Peppers utmerket seg med en sedvanlig kanonstart! Ut på skuddet langt oppe på linja. Arius fikk også en god start å fundere seilasen på. Her er link til film av starten sett fra Furia III.

Furia III viste muskler på kryssen og lå lenge i front. Lange legg og frisk bris fikk farten opp på flåtens største båt. Kanskje var det fartsblindhet på kryssen som gjorde at layline Moldeholmen ble oversett?  Jyplingen utnyttet dette og smatt forbi før runding Hyseskjæret. Lønte det seg å krysse på nordisden av fjorden? Inntrykket var at vindstyrken var lik på banehaldelene, men var det gunstigere strømforhold på styrbord banehalvdel?

Spinnakerlegget mot Lubbenes kan vel mest karakteriseres som en champagneseilas. Alle båtene klarte seg uten jibbing og det var rett og slett bare å nyte sommerkvelden. Ved runding Lubbenes var det spinnakernedtaking. Siste del av regattaen var skarp slør til Bollan og rom slør tilbake til mål. Arius var eneste båt som satset på spinnaker på oppløpet, og trolig tjente de på det. De seilte in til seier i klasse 1! Gratulerer! Det er imidlertid Oter'n som regjerer på fjorden om dagen. Ny seier i klasse 2! Gratulerer!

F18 katamaren imponerte også med å seile hele løpet på ca 40 minutter!

I Farr 30 klassen vant Jyplingen foran Chili Peppers.

Det er kjekt å konkurrere, men kvelden i dag vil nok av de fleste bli husket som regattaen med usedvanlig flotte forhold! Stabil vind og varme, er vi ikke bortskjemt med i Moldefjorden. Det må være mange som gremmet seg over å ikke være med i kveld. Håper enda flere stiller neste gang! Vi går for melding om vindstille!

Resultater klasser og overall

«Februar 2019»