Jazzseiling!

20. Jul 2013
Jazz har en hel rekke undersjangere som er til dels svært ulike, men felles for det meste av hva som kalles jazz er at musikernes improvisasjon står sentralt(Wikipedia). Det er vel det Numero Uno har hatt i tankene når de innførte Jazzregattaen. Korte legg med mye båthåndtering gir rom for mye improvisasjon. I dag blåste det også opp i 10 m/s, og da blir leggene svært korte og kravet til båthåndtering stort. Båtene som jazzet best i dag var Oter´n i klasse 2 og Jyplingen i klasse 1.

Lensestarten er alltid utfordrende, men det virket som alle kom seg greit ut fra linja. De båtene som gjorde det best i starten var vel de som klarte å etablere styrbord halser på linja, og som nærmest krysset sørover linja. Klassevinnerne markerte seg allerede her og var båt nr 1 og 2 til babord runding Hyseskjæret. Etter runding Hyseskjæret kunne spinnakerne stå på maks skjæring ned mot jernstake øst av Moldeholmen. Etter runding Moldeholmen var det kryss til utlagt bøye ved fergekaia. Oter´n imponerte med å fortsatt være båt nr 2 ved runding fergekaia. Deretter fulgte et slørelegg til Hyseskjæret, og kryss tilbake til målSeilet.

På siste kryss var det en spennende klasseduell mellom jentebåten Nini Roll og Sixpack. Og nå snakker vi om ´jentebåt´. Damebåten hadde fått inn forsterkninger i form av fevajentene Hanna Kristoffersen og Ingrid Bachmann. De bidro til å senke gjennomsnittsalderen om bord betraktelig, og til å hente inn ledelsen til Sixpack. Nini Roll valgte å gå noe lengre vest i fjorden og greide å snike seg foran like før målgang! Vi gratulerer jentene med andreplass i klasse 1!

I klasse 2 seilte Blue Moon inn på en sterk andreplass, men det ble et stykke tid frem til Oter´n.

Fannefjord klaget på en båt. Det har nå vært dialog mellom involverte båt og ferga, og fergekapteinen har godtatt forklaringen fra seilbåten. Skipperen på Fannefjord var usikker på om seilbåten hadde til intensjon å krysse foran eller bak ferga. Fannefjord gav ikke noe lydsignal om dette*. Seilbåten mente de hadde god margin. Det blir derfor ikke gått noe videre med denne saken hverken fra regattakomiteen eller fra Fannefjord. Regattakomiteen skal forsøke å utarbeide klarere retningslinjer for behandling av eventuelle klager fra nyttefartøy, som vi vil informere om i seilingsbestemmelser. Vi er avhengig av en god dialog mellom Fjord1 og MS for å kunne gjennomføre seilaser på fjorden. De involverte på seilbåten tok på eget initiativ kontakt med kapteinen på ferga i etterkant av regattaen, og ryddet opp i saken. Det setter vi pris på, og vi opplever fortsatt forholdet til Fjord1 som bra!

Alle båtene gjennomførte på under en times seilas. En kort og meget hektisk seilas med store krav til improvisasjon!

Regattkomiteen takker alle seilerne og publikum for en fantastisk dag på fjorden!

Takk til Trond Sættem for foto. Se også Oter´n sailings Facebookside for flere bilder.

Resultater klasser

Resultater overall

* Sjøveisreglene: Når to fartøy i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre