Høstserien er i gang!

8. Aug 2013
Fine forhold innledet høstserien. Som vanlig var nordvesten noe varierende i styrke og retning, men den holdt seg godt gjennom hele løpet. Oter’n vant klasse 2 og Numero Uno klasse 1.

Løpet gikk fra Lubbenes til brannstasjonen - Lubbenes – Grønningan – Lubbbenes.
Starten for rom kryss ble timet perfekt av Uno og Jyplingen. Første legg ble ganske romt før passering moloen ved Tøndergård, før det måtte skjøtes inn opp mot Brannstasjonen. Tror alle båtene stod opp til merket uten å måtte foreta ekstra slag.

Etter runding satte noen båter spinnaker. Det var åpenbart for spiss vinkel til å kunne stå med spinnaker helt til runding Lubbenes. Spinnakersetting eller ikke, ble derfor en avveining mellom økt fart med spinnaker til ca halvseilt legg med påfølgende lengre vei, og rom slør uten spinnaker direkte mot merket. Vanskelig å si hva som lønte seg her, men det kan kanskje være avhengig av båtens egenskaper. Mulig at det for båter med store genoaer lønte seg å droppe spinnakeren på dette legget.

Ved runding Lubbenes kom alle spinnakerne opp. Vinden var da så nordlig at det ikke ble jibbing ned mot Grønningen. De feste båtene valgte å fortsette for babord halser etter runding Grønningen. Det var nok et fornuftig valg for å holde båtfarten oppe, og det var åpenbart at det ble behov for flere slag mot mål. Layline kom imidlertid raskt og det var vel kanskje noen båter som overstod mål?

Dette ble en meget fin innledning på høstserien! Kjekt å se både Lurie og Uno tilbake på regattabanen!

Regattakomiteen

«Februar 2019»