H3: Bra forhold!

21. Aug 2013
Flotte forhold for seiling på Moldefjorden i kveld! Bra vind fra start og hele regattaen igjennom. Fin oppladning til Kretsmesterskapet i helga.

Fin vind gjennom hele løpet. Team Arius valgte bane 1 som løp for H3. Et ok valg ved nordvestlig vind som varierte mellom ca 2 – 8 m/s. Vindretningen og banevalget rundt Moldeholmen åpnet for spennende taktiske valg i starten.

Det var mange båter som timet starten bra. Rimelig tett med båter, men det var også de som fant ledige smutthull med fri vind. De fleste ønsket nok å ligge høyt (nord) på linja for å sikre den ekstra høyden det ville gi på kryssen mot Moldeholmen. Den fordelen måtte vektes mot fordelen med kraftigere og mer stabil vind lengre ned (sør) på linja, og ikke minst av fordelen av fri vind.

Ingen av båtene stod opp til Moldeholmen uten slag. De fleste valgte å stå til nærmere Moldeholmen før første slag. Arius var vel den båten som utmerket seg ved å slå ganske tidlig. Katamaranen var først ved runding Hyseskjærsflua, men kjølbåtene holdt bemerkelsesverdig godt følge.  Katamaranen dro i fra med skjæring mot Moldelandet, men gikk trolig for nært ”by i ly”, og stoppet opp inn mot mål. Båtene i midtre til bakre del av feltet fikk gleden av en skikkelig vindkule under spinnakersetting etter Hyseskjæret. Nini Roll tapte forspranget til konkurrenten Sixpack ved å ligge i broach, men damebåten reiste seg omsider igjen og dro fra mannebåten inn mot mål. Nini endte på tredjeplass i klasse 1. Jolly seilte dobbelhanded og seilte inn til en sterk andreplass med Jyplingen foran.

I klasse 2 var Lurie først i mål, men de måtte ha seilt 33 sekunder raskere for å holde Oter´n bak seg på korrigert tid. Oter´n tok med det sin tredje strake seier i høstserien. Fortuna seilte inn til sin tredje tredjeplass i høstserien. Med litt fortuna, kan de kanskje klatre enda høyere på V4!

13 båter fikk oppleve en flott seilas i kveld! Håper på enda flere på H4!

«Februar 2019»

• onsdagskafe