Moldeseiler i Norgestoppen i Express!

4. Sep 2013
Elin Gjerde, som til vanlig sitter ved roret på Blue Moon, seilte i helgen inn til en femteplass av 36 deltagende båter under norgesmesterskapet i Express i Bergen. Krutlisa med hennes far som skipper representerer Bergens Seilforening. En diskvalifikasjon i siste regatta førte til at de mistet sølvplassen.

Med serien 12, 4, 1, 2, DSQ, 7, 1, DSQ og 3, endte Krutlisa på 30 poeng totalt. Båten som kom på andreplass var kun tre poeng foran. Uten diskvalifikasjon ville Krutlisa endt opp med 19 poeng.  Laget som vanligvis seiler for Kongen ble suverene vinnere med 10 poeng totalt, men Krutlisa slo likevel dette laget i flere enkeltregattaer.  Her er link til resultatene.

Elin kan rapportere om mange krevende og tette situasjoner med imponerende og underholdende båthåndtering mellom mange av Norges beste seilere.

HVA VAR BEGRUNNELSEN FOR DISKVALIFIKASJONEN?
På dette nivået, med en kort startlinje og en ørliten skjevhet i bane eller startlinje blir det fort duket for tette situasjoner og konflikter, hvilket det også ble. Diskvalifikasjonen vi mistet sølvet på angikk nettopp nærheten til annen båt på startlinjen. Krutlisa har god kontroll på startlinjen, men juryrommet mente noe annet. Vi på Krutlisa foretrekker å vinne en medalje på regattabanen og ikke i et juryrom, slik det ble for sølvet og bronsen denne gangen.

HAR DERE NOEN HOVEDSTRATEGI I TEAMET?
Ja, det har vi så absolutt: Vi skal ha det gøy og det skal være fult trykk på alle posisjoner under hele regattaen.

HVA TROR DU ER ÅRSAKEN TIL DEN GODE PLASSERINGEN I EN SÅ KOMPETITIV KLASSE?
Kunnskap om rigg- og seiltrim, båthåndtering, en god tone og gjensidig respekt og forventninger til hverandre. Her vet alle at alle betyr like mye for både de gode og de dårlige resultatene.

HVOR LENGE HAR TEAMET SEILT SAMMEN, HVOR OFTE TRENES DET?
Noen har seilt i flere år, mens jeg har fått være en del av teamet siden jeg sluttet å seile jolle i 2007, noe av og på i og med at jeg studerer i Molde. Det blir mye intens trening foran et større mesterskap med flere økter i uken. Det som jeg tror er spesielt i Krutlisa er at alle vet hva vi skal trene på når vi drar utpå. Den ene dagen vi trente før NM trente vi på spinnakerjibbing i 6-7 m/s, og målet var å trene inn en jibb der spinnakeren hadde max trim i hele jibben uten noen kollaps. Da vi hadde trent inn dette ved kontinuerlig å jibbe med og uten spinnakerbom til det var på plass, gikk vi i havn.

HVA ER AMBISJONENE FOR BLUE MOON I DE GJENSTÅENDE REGATTAENE?
Ser at vi for eksempel kan bli bedre på spinnakertrim og håndtering. Legger vi inn noen dager med målrettet trening på båthåndtering og samhandling kan vi sikkert utvikle oss mye. Når det gjelder ambisjonene for høsten vil jeg tro at det setter vi sammen neste gang vi møtes.

MOLDE SEILFORENING GRATULERER ELIN OG KRUTLISA MED FEMTEPLASSEN!