Stålsett dere til lønsjpausen!

12. Sep 2013
Den sjette høstserieregattaen startet under perfekte forhold med en jevn og fin solgangsvind fra vest, men utviklet seg dessverre til en litt for stille stund på fjorden. Stålsett dere før lønsjpausen i dag! Det er slike regattaer kollegene våre alltid legger merke til, og elsker å kommentere. "Så dere lå og dreiv på fjorden i går!". "Onsdagskvelder er perfekt for grilling!" osv osv.

Oter'n som hadde startansvar valgte to runder på bane 3, som innebærer start fra Fjærestua, runding av merke ved Brannstasjonen og runding ved Fjærestua igjen. En perfekt bane for vestlig vind. 2-3 m/s vind i starten. Vinden holdt seg godt hele første krysslegg. For første båt, Jyplingen holdt vinden seg nesten helt til målpassering etter andre runde. Det var nok årsaken til at løpet ikke ble avkortet etter en runde. Andre båter med lav rating fikk vindstilla allerede før første runde var fullført.

Solgangsvinden døde ut med solnedgangen, og vindstilla rammet hele banen. Mange båter valgte å gi seg på dette stadiet. De som holdt ut og som trolig kan sin meteorologi, ville i alle fall vente til sola hadde gått helt ned før valget om å bryte ble tatt. Ville solgangsvinden skifte retning etter at sola gikk ned? Ville temperaturforholdene i Moldefjorden og Moldelia snart skifte karakter? Sola hadde i løpet av dagen gjort Moldelia varmere enn Moldefjorden med påfølgende vestavind mot land. Ganske umiddelbart etter at sola gikk ned, ble nok Moldelia raskt nedkjølt og kaldere enn Moldefjorden. Det førte til fralandsvind fra Moldelia til Moldefjorden. Nok vind til å få de fleste av de resterende båtene over mål.

Vinden kom dessverre ikke tidsnok til å få alle båter over mål innen maksimaltiden. Maksimaltiden ble utvidet til tre timer siden første båt ikke var i mål innen to timer. Arius, Fryd, Fortuna og Furia II fullførte, men kom dessverre ikke inn innen maksimaltiden.

Det er stor spredning i rating på båtene, og det er derfor svært vanskelig for starter å vurdere avkorting. Kanskje bør vi åpne for avkorting klassevis?

Grunnet en feil i Cyberspace, kom ikke resultatlista inn i innboksen før nå. Nå er resultatene lagt ut.

Jyplingen vant klasse 1, mens alle fikk Did Not Finish i klasse 2.

God lønsj!

Regattakomiteen