Onsdagsregatta - Begrensningsmerke

7. Oct 2013
Regattakomiteen har blitt oppfordret til å minne deltakerne på regler som gjelder ifht begrensningsmerket på startlinja på onsdagsregatta. På H9 var det tett med båter ved begrensningsmerket, og båten i lo måtte vike for å ikke gå på innsiden av begrensningmerket som markerer en grunne.

Vår forrige regattasjef Thomas Hjertø har laget en "forklaring til startlinje og hindring" som ligger på nettsidene. Der blir det nøye forklart hvilke regler som gjelder på startlinja under våre onsdagsregattaer. Anbefaler alle å ta en kikk der! De samme regler gjelder forøvrig på våre starter ved Rica Seilet på distanseregattaer.

Det som kanskje er litt kjedelig med denne typen startlinje er at det ikke gis muligheter for å loffe noen utenom linja, som jo er en vanlig taktisk manøver i seiling. Måten startlinja er satt opp på gjør også at noen kan seile taktisk og praie plass for begrensningsmerket. Det vi kan vurdere til neste sesong, er muligheten for å pensjonere siktestanga på land, og å legge ut en ny indre startbøye mellom eksisterende startbøye og begrensningsmerket. Kom gjerne med innspill!

Hilsen Regattakomiteen, MS.

«Januar 2019»