Høststormen: Østavind fra (og på) alle kanter

20. Oct 2013
13 båter gjennomførte en krevende og spennende Høststorm. Mye høst, lite storm, men gradvis bedre og bedre seilforhold underveis i regattaen. Østavind fra alle kanter og på stadig forskjellige kanter av fjorden ble avløst av en leveranse av opp til 6 m/s vind fra yr.no. Seilasen ble krevende og langvarig. Nydelig spinnakerseiling med solnedgang fra Gapet ble en fin markering av årets siste av mange fine regattaer! Vi gratulerer Blue Moon som vant klasse 2 og Jyplingen som vant klasse 1, og ellers alle som stilte opp og presenterte seilsporten fra sin beste side for beboere langs nesten hele Fannefjorden!

Ansvarlig starter Cato Welle og regattakomiteen hadde klokketro på værmeldingen og valgte tross lite vind i starten å sende deltakerne ut på en lengre regatta østover inn i dypere og hittil uutforskede deler av Fannefjorden. Det ble valgt et løp som ikke var listet i seilingsbestemmelsene, men som var en blanding av løp 6 og 7: Rica Seilet Hotell – Brokstadskjæret – Gulhaugflua – Brokstadskjæret og Rica Seilet.

Forholdene ved start var en svak nordøstlig vind.

Starten ble vunnet av Nini Roll og Jyplingen. Noen båter, bla Jolly Yacht og Arius, valgte å komme inn sørfra og parallelt med startlinja. Dette skapte utfordringer for de som valgte start for babord halser, og dermed ikke hadde rett på veien. Nini Roll og Sixpack klarte å gå ut for babord halser foran Jolly, mens Jyplingen som også kom for babord, smatt ut mellom Jolly og Arius.

De båtene som kom raskest ut og som også hadde mest høyde ved passering av Reknesmoloen, så ut til å profitere på en annen mer nordlig vind enn de som kom ut lenger sør i fjorden. Ved passering Moldeholmen var det derfor de båtene som hadde gått ut lengst nord som lå lengst fremme.

Vinden dreide i denne delen av regattaen i retning mellom nordvest og sørøst, og varierte i styrke mellom 0,001 m/s til 2 m/s. Ikke minst varierte det også voldsomt hvor vinden var. Med andre ord, svært krevende seilforhold! Det ble kontinuerlige vurderinger av typen ”hvor skal vi gå, og når skal vi slå?”

Ved flyplassen ble det bom stopp for mange båter en kortere periode. Heldigvis

kom det igjen en svak østavind fra alle kanter på ulike kanter av fjorden. I denne perioden av regattaen var Jyplingen fremst, men Øse, Ninja og Nini Roll hadde tatt igjen en god del av forspranget. Blue Moon holdt også imponerende godt følge med de raskere båtene! Oter´n og Lurie som også var med å kjempe om seier i sesongpokalen (sammenlagtserie bestående av alle sesongens distanseregattaer + to onsdagsregattaer) var ikke heldig med starten av regattaen.

Men så klarte yr.no å levere de 3 m/s med vind fra øst som de hadde lovet. I tillegg fikk vi ytterligere 3m/s som kompensasjon for sein levering!  Den nye vinden traff de første båtene i området nord for Bolsøybrua.  Forløsende å endelig kunne sitte og ri i lo, og galoppere videre mot Brokstadskjæret. Det ble derimot sjeldent anledning til å ri lenge. Fortsatt var vinden skiftende i retning, og det var mye å hente på å slå på vindskiftene. Lurie fikk virkelig opp farten etter en heller trå start etter at vinden frisket på. Etter regattaen kunne Lurieskipper Ole Arnfinn Ellingsgård fortelle at strategien for å avansere i feltet var å holde seg på sørsiden av fjorden, og å slå tidlig på alle headende vindskift. En imponerende opphenting var begynt! Jyplingen, Øse, Ninja og Nini Roll rundet likevel Brokstadskjæret godt foran de neste båtene, med Blue Moon fortsatt imponerende langt fremme.

Deretter fulgte dagens første spinnakerlens i retning Gulhaugflua. Deretter ny kryss mot Brokstadskjæret og en lang lens mot avkortet målgang ved Fjærestua.

Totalt sett virket det ut fra erfaringene som kom frem på samlingen etter regattaen, at båtene som gikk sør i fjorden tjente på det både på kryss og lens. På siste lensen fra Brokstad til mål gikk mange båter forholdsvis nært flyplassen. Lurie tok også her sørsiden av fjorden og avanserte voldsomt i feltet. I mål var de båt nr 6 og endte på fjerdeplass på korrigert tid. Blue Moon oppgav etter regattaen at de hadde gått for nært flyplassen på vei inn mot mål, og ble noe stresset av Lurie som skar forbi i le. Fantastisk bra seiling i hele regattaen sikret uansett at Blue Moon med Morten Devold som skipper ble suverent beste båt overall, med korrigert tid på 5:52:56.

Vi gratulerer Blue Moon med førsteplassen i klasse 2 og overall! Vi gratulerer Jyplingen med førsteplass i klasse 1! Nini Roll fortsetter med solid seiling og kom på andreplass i klasse 1  med 6:05:04. Ninja med Nils Thorvald Krohn som skipper seilte også bra, og trivdes nok ekstra godt etter at vindleveransen fra yr.no ankom. De kunne nok blitt enda farligere dersom leveransen ikke hadde blitt forsinket! Lurie kom på andreplass i klasse 2 og Fortuna IV på tredje!

Vi gratulerer alle deltakere med vel gjennomført regatta! Det ble mange timer til sjøs under svært krevende forhold. Alle bør være stolt over å ha fullført med god stil! Alle har også bidratt til å presentere seilsporten på beste vis for de som bor lengre inn i Fannefjorden enn der vi vanligvis seiler. Vi regner med stor pågang på nye seilere fra Brokstad og omegn til neste sesong!

Jyplingen sikret seg sesongpokalen ett poeng foran Otern med Mats Kirkeland som skipper, som måtte nøye seg med en  åttendeplass overall i Høststormen. Ett poeng bak fulgte Blue Moon og Lurie, men med flere førsteplasser i serien kom Blue Moon på tredjeplass!  Premieutdeling for sesongpokalen blir på årsfesten til Molde seilforening.

Regattakomiteen takker Cato Welle for jobben han la ned som starter og avkorter på regattaen! Vi takker samtidig alle for en flott seilsesong og ønsker alle velkommen til ny regattasesong i 2014! Før det sees vi på årsfesten i slutten av Januar!

Resultater Høststormen: Klasser / Overall

Resultater Sesongpokalen: Overall

Lite tid til fotografering underveis, men forsidebildet viser konsentrerte Jyplinger på vei mot mål.

Geir Oterhals

Regattakomiteen