V5: Fra det perfekte til tristhet og depresjon!

28. May 2014
Bane 4 (x2) til Bollan så ut til å bli et perfekt løp i nordavinden. Moldefjorden byr dessverre sjelden på regattaer uten store taktiske utfordringer. Fra seiling i 7 m/s var det ved Bollan turbulent og vindstille. Dette ble cruxet på dagens seilas! Jyplingen og Blue Moon taklet dette best og vant sine klasser! Gratulerer!

Starten ble fra øst mot vest, i retning mot Retiromerket. Bra vindtrøkk og god fart på båtene i starten. Nini Roll var først over linja med en rekke båter en båtlengde bak.

Etter runding Retiro ble det spinnakerseiling mot Bollan. Jyplingen i front valgte å jibbe tidlig og gå mot babord banehalvdel. De fikk bra vindtrøkk, men fikk til gjengjeld bom stopp i et dypt vindhull når de nærmet seg merket. Jyplingen rundet likevel først med Lurie og Nini Roll noen centimeter bak. Mistress hadde en fantastisk runding på inneren og avanserte på inneren fra nesten bakerst i feltet til nesten fremst!

Jyplingen kom seg først ut i nordavinden igjen. Forrige gang vi hadde nordavind til Bollan, var den sterkest vest for rhumbline. I dag så den ut til å være sterkest ved rhumbline.

Etter neste friske lens var det bare å stålsette seg for vindstilla igjen. "The Bollan Doldrums". Maritimt referer dette begrepet til vindstillebeltet ved ekvator. Den vanlige engelske betydningen er imidlertid veldig dekkende for det vi føler når vi seiler oss ut i de sedvanlige vindhullene på Moldefjorden:

"- a state or period of sadness or depression

- a state or period in which there is no activity or improvement."

Etter å ha vært gjennom tristhet og depresjon kom heldigvis alle seg ut av tilstanden og kunne etterhvert krysse inn i en frisk bris til mål.

En fantastisk dag på fjorden med mye bra vind og deilig temperatur! Uten The Bollan Doldrums hadde vi ikke nølt med å gi denne regattaen terningkast 6.

Etter regattaen ble Elin Gjerde i Blue Moon takket av for en meget solid innsats for Molde Seilforening. Etter fullført mastergrad i logistikk ved Høgskolen i Molde, flytter hun nå hem til Bergen. Elin har lagt ned en kjempeinnsats både som jolletrener og i regattakomiteen og har vært en stor ressurs for foreningen. Molde Seilforening takker Elin for innsatsen og ønsker henne lykke til på regattabanen i Bergen!

Takk til starter Lervik på land og takk til Havnekafeen. Veldig trivelig å komme på besøk i dag også.

Hilsen regattakomiteen v / Geir Oterhals

«Juli 2018»