V7: Sist sett ved start!

12. Jun 2014
Det er mange som har savnet litt skikkelig vind på onsdagsregattaene. Regattakomiteen hadde et sterkt ønske om 7 ms på V7, og det ble innfridd! Rolf Nilsen med F18 Katamaranen var sist sett ved start. Etter dette økte de jevnt fra feltet og var i mål en liten evighet foran de andre både på utseilt og korrigert tid. De rakk både en dusj og sauna før resultatopplesningen på Havnekafeen etterpå! Gratulerer!

Per Åge Brevik og Mathias Brevik var starts og løpsvalgansvarllig. Alt lå til rette for en start mot vest og Hyseskjærsgrunna. Endelig skulle vi få sjansentil å prøve det nye løpet! Vinden dreide derimot uforutsett mot N i løpet av startprosedyren. Det førte til at det ble en rom seilas både frem og tilbake fra Hyseskjæret, men nå er i alle fall dette løpet skikkelig innviet! Etter runding Fjærestua var det lens til Årøygrunna, med kryss tilbake til mål igjen.

I starten var det en tett kniving mellom Farrene ved nedre startmerke. Jyplingen klarte i siste liten å opparbeide seg lefordel og sneik seg ut foran Chili. Disse fulgte hverandre som skygger på det første legget, men Jyplingen holdt unna. De fleste båtene kurset forholdsvis rett på Hyseskjærsgrunna, og det var ganske små differnaser ved runding. Øse stortrivdes med forholdene og holdt godt følge med Farrene på de to første leggene.

Etter runding var det rom seilas mot Fjærestua. Jyplingen seilte her korteste vei mot rundingsmerket. Så ut som resten av feltet la seg litt høyere i banen, trolig som en effekt av diverse loffekriger.

Etter runding Fjærestua var det skarp spinnakerseiling mot Årøygrunna. Kjekt uansett å få litt frisk spinnakerseiling som en god oppvarming til helgas Inter City! Kryssen var også frisk med utfordrende vind både på styrke og retning. De fleste valgte å ta de nødvendige slagene mot mål midtveis i legget. Har ikke noe klart inntrykk av hva som lønte seg her, men det er mulig at det lønte seg å stå ganske nært Fjærestua før første slag. Dette sikret i alle fall bra vindtrøkk hele veien ettersom vinden virket sterkere lengre sør i fjorden / ut fra land.

Oter'n i klasse 2 har ikke vært helt i toppform i det siste. Furia II har derimot virkelig fått fart på Expressen. I går var det likevel Oter'n som stakk av med seieren foran Furia II. Oter'ns sene vårpuss i forrige uke var nok verdt hver en krone og vannblemme, da seieren ble sikret med ett sekund. Lurie fulgte på en tredjeplass.

I klasse 1 vant Jyplingen med i underkant av 2 minutter. Nini Roll fulgte på andreplass ca 45 sek før Ninja på tredje.

Overall var F18 katamaranen suveren. De fullførte løpet på 35 minutter og må da ha hatt en båtfart nært det dobbelte av nest raskeste kjølbåt! Sikkert gøy!

14 båter til start! Bra vind! Bra temperatur! Bra bane! Trivelig samling med bra oppslutning på Havnekafeen! Har inntrykk av at alle var svært fornøyde med V7, uavhengig av plassering. Fantastisk å seile en regatta med bra vindtrøkk hele løpet!

For ordens skyld kan vi nevne at katamaren sist ble sett ved målpassering av startansvarlig.

Resultater fra V7.

- Klasser