De yngre parkerte de eldre i årets InterCity!

De yngre parkerte de eldre i årets InterCity!

16. Jun 2014
Regatta
Når Inter City blir seilt sør for Otrøya, er det en regatta som ofte avgjøres av viktige kursvalg basert på lang erfaring med Romsdalsfjorden. Ungdommene i Bavaria 40'en Amigo VII kan umulig ha rukket å opparbeide seg så lang erfaring med fjorden, men viste (som i 2013) at de gjør gode valg, seiler svært godt og håndterer båten på ypperste måte. Det førte til suveren seier i Inter City 2014! Molde Seilforening gratulerer Amigo VIII skipper Andreas S. Larsen med mannskap Anniken K. Endresen, Line Gausdal, Lars-Emil Gausdal, Rebecca Dalen og Martin H. Molden med seieren!

Det var meldt meget kaftig nordøst til årets InterCity. Det var nok årsaken til at regattasjef og startansvarlig valgte løp 1, sør for Otrøya. Vinden viste seg å bære godt på hele innsiden av Otrøya, så valget var bra, selv om den kraftige vinden uteble. Forholdene var jevne og de fleste båtene seilte med spinnaker fra start til mål! 

 

Vinden var frisk og østlig ved start. De fleste valgte etter start å seile for babord halser på babord banehalvdel ut Moldefjorden. Feltet delte seg etterhvert i to hovedgrupper med noen få båter som tok ut bra dybde, og som fikk en naturlig kurs nord for Tautra. Det kunne se ut som om vinden var friskere på sørsiden av Romsdalsfjorden, så resten av feltet ble nok litt ivrig på å skjære seg inn i denne vinden. De to Melgesene med sine asymmetriske spinnakere halsende som fuglehunder midt i denne gruppa, med skjæring helt inn for å snuse på Faksen, og ut igjen og inn igjen. Mye fiksFaksenri, men den eneste måten å seile disse båtene på.

 

Flåten som valgte å skjære mot Tautra valgte til slutt i hovedsak å gå sør for Tautra. Etter regattaen ble dette valget mye diskutert. Var det her regattaen ble avgjort? Den dominerende oppfatningen var at det lønte seg å seile nord for Tautra og at ungdomsbåten Amigo VII hadde foretatt et veldig bra valg her! Eller var det et valg? Var de kanskje heller mye flinkere til å finne den optimale VMG'en? Var det seiling på optimal VMG som naturlig førte til en kurs nord for Tautra? Den første jibben til denne båten ble tatt like før Tautra, og de lå også da godt an. De lå godt an i feltet både ved å ligge fremst og med mest dybde. Jyplingen fulgte i Amigos kjølvann, og passerte ved Tautra, men det ble aldri noen stor luke mellom disse båtene ut Romsdalsfjorden.

 

X-442'ene Furia III med Stig Waagbø som skipper og Tea med Cato Welle som skipper, seilte sin første regatta mot hverandre. Som vanlig er med like båter, så ble det jevnt. Tea seilte dypere ut fra start og kom naturlig nord for Tautra. Furia III valgte sør for Tautra. Etter Tautra var det Tea som ledet i denne klasseduellen. Den ledelsen holdt de til like før mål.

 

Ved utgangen av Romsdalsfjorden og over i Harøyfjorden, var det et lite belte med dårlige vindforhold. Inntrykket var likevel at de fleste kom seg greit ut herfra. Her har vi sett langt styggere tilfeller av lokal vind og mangel på vind i tidligere IC'er! 

 

Det ble skarp spinnakerseiling frem til Lepsøyrevet i en fin vind på ca 7 m/s (?). De aller fleste båtene holdt spinnakeren hele legget. Melgesene som til nå hadde beskjedne plasseringer i feltet, fikk nå skjæringen og vinden de er bygd for, og planet seg frem i feltet!

 

Lepsøyrevet har som alltid den sterkeste nordøsten. Så sterk at det nok førte til en jibbevegring blant noen. Tea burde kanskje ha vegret seg mer for å jibbe, siden en massiv bandasjering av forstaget i en jibb førte til at de måtte velge den noe lengre veien om Kjeholmsundet. Furia III valgte Kalvøysundet. Når båtene møttes igjen var det omtrent dødt løp, men Furia III klarte å seile inn inn til seier blant X -båtene. 19 sekunders margin! (Her er det en feil i resultatlisten. X-442éne er byttet om). 

 

Jyplingen sikret seg en 'line honour', men forspranget til Melgesene var ikke stort nok. Melgesene som også stilte med unge seilere kom likt inn mot mål. Innspurten ble filmet, og den kan nytes på facebook. Melgesen  med Stian Ona som skipper på Ilter vant duellen med 11 sekunder og ledet også båten inn til seier i den høyeste ratingklassen foran Melgesen Wiki Moku med Kjetil Øverås som skipper. Jyplingen kom på tredje.

Amigo VII gjorde heller ingen feil i slutten av løpet og seilte inn til klasseseier i den laveste ratingklassen i overkant av 2 minutter foran Banner´n. Sixpack med Are haslund som skipper ble best av Moldebåtene med en flott tredjeplass, foran Kikken med Kjell Inge Kirkeland som skipper på fjerde. 

 

20 båter + sol + bra vind = en bra regatta! Noen kunne nok også ønsket seg å få sjansen til å krysse på InterCity. De tre siste årene har det vel vært sammenhengende spinnakerregattaer. InterCity har således blitt lenseregattaen fremfor noen. Løpet kan selvfølgelig endres for å sikre mer kryss, men enkelheten i arrangementet som går mellom to byer, skal ikke undervurders! Et enkelt og greit konsept som fungerer og tiltrekker seg 20 båter. Antallet har vært høyere tidligere, og det fører jo til at regattakomiteene til ÅS og MS må gå i tenkeboksen for å finne ut hvordan deltakelsen kan økes ytterligere. Det var tre turbåter med på seilasen, men vi ser for oss at dette ville vært en fantastisk turregatta for langt flere! Det som er absolutt mest positivt med regattaen er likevel at det er rekruttering til kjølbåtseiling blant yngre seilere! 

 

Positivt er også atmosfren rundt regattaen! Det svært trivelig å ligge i Brosundet etter endt regatta. Trivelig er også festen på Gåsholmen på kvelden. MS takker ÅS for regattaen og festen! Vi ser frem til å fortsette samarbeidet om Inter City i fremtiden!

 
Se også denne artikkelen.

Lik Molde Seilforening og artikkelen på Facebook.

Resultater her 

Regattakomiteen i MS,

v/Geir Oterhals 


Email facebook twitter LinkedIn

Logg inn

Kalender

«Oktober 2018»

ManTirOnsTorFreLørSøn
1234567
891011121314
151617
  • Onsdagsregatta H10
181920
  • Regatta - Høststormen
21
22232425262728
293031