Blue Moon og Jyplingen vant V10! Se hvordan på trackingen

2. Jul 2014
Siste regatta i vårserien ble vunnet av Blue Moon og Jyplingen. SSV stabil vind på ca 3 - 5 m/s Regattaen ble seilt som en bidevindsseilas til bøya ved Brannstasjonen og tilbake til Fjærestua, med påfølgende kryss og lens til bøya ved Bollan. Oter´n deltok ikke i dag, men kapret likevel førsteplassen i vårserien sammenlagt for klasse 2. Jyplingen vant V10 i klasse 1 og også vårserien sammenlagt.

I starten var øvre (sørlige) merke favorisert. De fleste båtene klumpet seg sammen der, og det ble vel tett mellom to båter. Juego kom svært godt ut i le på startlinja, men fikk dessverre ikke tilstrekkelig høyde for Retiro. Det var ganske dette ekstra slaget som kostet Juego de få sekundene opp til andreplassen i klassen som gikk til Mistress.

Etter runding Brannstasjonen ble det skarp spinnakerseilas mot Fjærestua, med påfølgende kryss til Bollan. Fine forhold på kryssen og bra trøkk ved rhumbline.

På spinnakerlegget til mål vedvarte vinden og det ble også muligheter for en jibb inn mot mållinja. Blue Moon seilte meget bra og inn til klar seier i klasse 2.

Jyplingen hadde litt treg første spinnakerheising, men hadde vel ikke noen andre større feil. Det ble en forholdsvis klar seier over Nini Roll i klasse 1.

Hvordan regattaen forløp er det mulig å se på RaceQs.com. HER ER LINK TIL TRACKING AV V10. 5 båter benyttet tracking. Takk til disse og på Jazzregattaen håper vi absolutt alle tracker!

Resultater finnes her

Vi takker Børre Grønningsæter fra Arius for en meget bra arrangert regatta! Bra banevalg og bra valg av forhold!

Bildet viser Anne Katrine Wold i Jyplingen. Hun fulgte spent med på om Nini Roll med storesøster Cecilie ville komme bak p åkorrigert tid.

Regattakomiteen,

v/Geir Oterhals