H8: Klinten ble skilt fra hveten!

25. Sep 2014
Jyplingen og Oter’n seilte best i H8. Regattaen ble seilt på følgende bane: Fjærestua – Hyseskjærsflua – Fjærestua – Bollan – Fjærestua. I sørvestlig vind opp i en liten kuling, ble dette en kjemperegatta med jevne forhold hele løpet til ende.

Med hele 15 båter, ble det et tett startfelt. Alle startet for styrbord halser, men at de som ikke fikk fri vind slo seg over på babord halser ved første anledning. De fleste båtene havnet etter hvert på babord banehalvdel, og noen valgte å seile seg helt inn til holmene. Noe risikabelt da vinden var mer ujevn i styrke i le av holmene. Ved runding av Hyseskjærsflua var Jyplingen første båt, men Øse, Jolly og Ninja hadde meget bra heng. I klasse 2 var det vel Håp som rundet like før Oter’n. Juego prøvde seg på å seile N for Moldeholmen, men trackingen indikerer en noe overstått layline Hyseskjærsflua.

Spinnakerlegget ble foretatt helt uten bruk av lettvindsskjøter. Uvant kost for Moldeseilerne, men det så ut som alle båtene behersket dette bra. Ingen broacher å se på dette legget. Fra Fjærestua til Bollan ble det en ny makskryss. Jyplingen, Oter’n og Sixpack stod nesten opp, men måtte ha et par slag på slutten. Her var det store høydeforskjeller på båtene, også på båter som var nært hverandre. Hva skyldtes dette? Kanskje trackingen kan gi mer info her?

Link til tracking (NB! Jyplingen ligger inne med båtnavn Nini Roll)

Siste legg mot mål fra Bollan til Fjærestua ble et spisst spinnakerlegg. Her var det observert noen broacher, og trolig broachet Jolly Yacht bort 8 sekunder som skilte de fra seieren i klasse 1. De har likevel en ledelse på 3 poeng til Nini Roll i sammendraget for Høstserien.

Oter’n var suveren i klasse 2 og har nå et solid grep om førsteplassen i Høstserien med 7 poeng netto. Furia II har et ørlite overtak på Juego i kampen om andreplassen, men begge båtene har 15 poeng.

Nagelfare var tydeligvis også fornøyde med vestavindskuling og stilte også til start på H8. De kom inn en fjord foran de andre, men det holdt bare til en beskjeden 5. plass overall.

Oppsummert var dette en meget bra regatta med uvant bra vind og med hele 15 deltakende båter! Det er plass til enda flere, så alle er hjertelig velkomne til H9!

Takk til Kjell Fostervoll som tok starten igjen og til Båthavnlaget som stod for vafler og kaffe i Havnekafeen etter endt regatta! Her ble for øvrig klinten skilt fra hveten blant Moldeseilerne. Hveten er de som prioriterte Havnekafe foran en middelmådig fotballkamp på TV.

Link til resultater klasser

Link til resultater klasser