V5: Lettvindsbåtene vant i lettvinden!

27. May 2015
16 båter! Ingenting er bedre enn at deltakertallet stiger! Det var lett vind på vårens femte onsdagsregatta, men for å være på Moldefjorden kan vinden karakteriseres som stabil. Furia II, Jolly Yacht og Jyplingen ble klassevinnere.

Cato Welle hadde startansvar og sendte båtene ut på to runder til Brannstasjonen. Vinden dreide fra vest til sørøstlig like før start. I løpet av regattaen stabiliserte den seg på sørøst / østlig retning med en vindstyrke opp til 3 m/s på det meste. Flotte forhold for de fleste båtene, men de langsomste båtene fikk dessverre lite vind på slutten.

Starten ble på en skarp slør. De fleste fikk opp spinnaker like før og etter start. Skarp skjæring over båthavna. Klasse A ble tatt igejn like etter båtahavna av mange fra klasse B  og U, som kom på en bra bør bakfra.

Etter runding ved Brannstasjonen var det skarp kryss tilbake til Fjærestua, og de fleste båtene måtte ha et par slag før runding. På neste lens var vinden mer østlig og spinnakerlegget mindre skarpt. Siste del tilbake til Fjæretua ble igjen en skarp kryss. Noen valgte å stå litt sør i forden etter runding for å plukke opp mer vind midtfjords.

I klasse A ble det tett mellom Furia II og Lurie, men Furia II tok sin tredje seier for sesongen og leder sammenlagt. I klasse B tok også Jolly Yacht sin tredje seier for sesongen, foran Furia III. De har skaffet seg en bra poengluke ned til Håp på andreplass. I klasse U tok Jyplingen sin femte seier for sesongen, og Sixpack vant entypeduellen med Nini Roll! Nagelfare stakk som vanlig av med seieren i klasse F.

Jyplingen vant overall foran Sixpack og Nini Roll. I lett vind vant de lette båtene lett!

Imponerende deltakelse i dag, som vi håper vil øke ytterligere utover sesongen!

Vi gleder oss til V6!

Resultater: