InterCity 2015- Den store byduellen mellom Åesund SF og Molde SF endte uavgjort

15. Jun 2015
Jentebåten Nini Roll fra Molde Seilforening fulgte opp seieren til jentelaget SCA i Volvo Ocean Race tidligere i uken, og vant klasse A. Vant gjorde de selv etter en svipptur innom Blindleia like før målgang! I klasse U vant Jyplingen fra Molde seilforening foran Kikken, også fra Molde Seilforening. Regner man på gjennomsnittlig plassering til båter fra de ulike deltakende foreningene, kommer Molde Seilforening ut som vinnere, men det er også andre viktige kriterier som skal oppfylles for å vinne denne duellen.

Løpet gikk fra Ålesund med målgang på Molde Seilforenings Seilerhytte. Enkelt og greit, men det enkle er ofte det vanskeligste. Mange skippere hadde nok satt pris på å slippe å ta valget mellom indre løp (sør for øyene Dryna, Midøya og Otrøya) og ytre løp (nord for de samme øyene).  Fjellene på disse øyene på over 600 meters høyde har en tendens til å gjøre noe med vinden.

Kjetil Poppe var startansvarlig og sendte de tre klassene Tur, A (lavest rating) og U (høyest rating) av gårde fra kl 9 og utover. Vinden var lett og nordvestlig. Starten i klasse A  gikk fint. I klasse U var det en del båter som hadde funnet ut at det var fordelaktig å gå ut ved babord merke. Det endte med en ansamling av båter (se bilde i galleri), skrik og tenners og gelcoats gnissel. Floken løste seg heldigvis etter hvert opp. Lenger nede på linja fikk de andre båtene seile uforstyrret av gårde korteste vei i retning Kalvøysundet. Noen båter, ledet an av Dynamicen Kastespydet med Arne Grim Maurstad, valgte sundet lenger vest mellom Valderøya og Kjeholmen. X-442 Furia III med Stig Waagbø valgte det østligste sundet.  Ved inngangen til Lepsøyrevet ble det tydelig at vest var best. Den vestlige gruppa med Kastespydet hadde godt heng på den høyest ratede båten, Farr 30 Jyplingen med Lars Stian Walle ved inngangen til Lepsøyrevet.

Den nordvestlige vinden tok en pause i det båtene var i området ved Lepsøyrevet. De raskeste båtene hadde da nærmet seg enden av revet, mens de lavest ratede var ved inngangen. Motstrømmen tok ikke pause og førte til tider neon av båtene feil vei. Jentebåten Beneteau Platu 25, Nini Roll med Kari Bachmann var allerede her imponerende langt fremme i feltet, på halen av storbåtene.

Noen flyktige vindpuff drev båtene fremover til en noe mer stabil nordvest begynte å fylle bakfra. Nå var det tid for det store og nærmest umulige valget; nord eller sør for Otrøya? Indre eller ytre? Selv om ytre er 5 nm lengre, kan det fort utjevnes av ulike vindforhold grunnet Otrøylandets høye fjell.  Harøyfjorden lå helt blank for kanskje første gang i år. I fjorden mellom fastlandet og Otrøya så det også ganske stille ut, men var det ikke antydninger til bølger som kunne skimtes i kikkerten? Vindobservasjoner på Ona meldte om 1 m/s, mens Rekdal i indre meldte om 3 m/s fra vest. Kunne det virkelig stemme at det var mer vind i indre enn ytre? Et vanskelig valg, men flertallet vagte indre løp og utrolig nok økte nordavinden opp i mot ca 6 ms  på innsiden mens den skulle vise seg å være omtrent fraværende på utsiden. De som valgte korteste vei som også hadde langt bedre vind tjente naturligvis stort på dette. Det ble store tidsdifferanser i regattaen. Begge klassevinnerne seilte indre løp.

Båtene på innsiden hadde likevel nok av utfordringer. Fjellene på nordsiden av fjorden skaper utfordrende seilforhold. Vinden slår ned i dalsøkkene og brer seg i vifteform ut i fjorden. Mellom viftene var det både turbulent og vindstille. I tillegg var overgangen fra den nordlige vinden i Otrøyfjorden til den nordlige vinden som kom inn Julsundet en kjempeutfordring. Jyplingen som første båt inn i dette feltet la seg helt inn til nordsiden av Tautra og kom seg relativt raskt ut og kunne sløre med spinnaker mot destinasjon Seilerhytta i en klar ledelse. Jyplingen fikk den korrigerte tiden 9:00:04 og vant klassen med 5 minutter foran Kikken med Kjell Inge Kirkeland. Kikken fikk også en rask passasje ved Tautra og sikret andreplassen her. Kikken fikk en svært bra plassering tatt i betraktning et relativt tynt treningsgrunnlag i årets sesong. Erfaringen er likevel tung, og det var nok det som sikret andreplassen.  Kastespydet endte på tredjeplass.

I den laveste ratingklassen kom også Nini Roll seg relativt raskt gjennom ved å ligge forholdsvismidt i fjorden. Mange båter som kom seinere til dette fryktede stillebeltet ved Tautra fikk langt dårligere vindforhold og valgte dessverre å bryte. For de som valgte indre løp var det nok en lettelse å komme ut i Julsundvinden og ikke kunne skimte noen av båtene som hadde valgt ytre løp. Ytre løp var preget av usedvanlig svak vind til å være i Harøyfjorden, og flere båter som gikk ytre valgte å bryte.

Nini Roll kunne etter å ha forsert stille og turbulensbeltet ved Tautra nå sløre inn i retning Seilerhytta til det som kunne bli en komfortabel seier i klassen, og det uten å kunne skimte en eneste konkurrent i horisonten bak. Av to parallelle løp i retning mot Seilerhytta er det ett seilbart løp og ei blindlei. Nini Roll valgte Blindleia og skapte med det ny spenning i regattaen igjen. Etter at fadesen ble oppdaget sleit jentene med å komme seg ut igjen og brukte nok nærmere en time på å komme seg i riktig lei. Likevel holdt det til en ganske komfortabel seier i klassen med tiden 09:59:56, 16 minutter foran Expressen Addicted med Martin Molden. Nini Roll kunne dermed følge opp jentebåten Team SCA’s seier i VOR tidligere i uken! Nini Roll vant også en utmerkelsespremie fra Gjensidige for manøveren. Det fine med kartappen Navionics er at man kan dele info med andre brukere. Bukta Nini Roll seilte inn i heter nå Nini Roll bukta i denne appen for all fremtid.(Furia III grunna er også lagt inn øst for Seilerhytta). I Nini Roll seilte Kari Bachmann, Kari Moen, Tina Veseth Kristoffersen og Cecilie Wold. På tredjeplass kom Barbarella med Leiv Oscar Karlsen fra Ulstein Seilforening. Overallseieren gikk til Jyplingen med Lars Stian Walle, Kristian Bachmann, Jon Petter Hol, Pelle Hostad og Geir Oterhals.

I turklassen seilte Odd Helge Hessen med båten Imagine.

Etter seilasen var det bacalaofest og premieutdeling på Seilerhytta. Svært bra oppmøte på et flott arrangement av Bjørn Erik, Astrid, Nils Thorvald og Jørn i hyttekomiteen. Øvrige utmerkelsespremier fra Gjensidige som ble delt ut gikk til Johan Skylstad i Nonsuch for imponerende utholdenhet under uheldige vindforhold. Petter Holen med Øse fikk også utmerkelse for tidenes tetteste, men samtidig suksessfulle runding av det svært langgrunne Haugneset.

Inter City har vært den regattaen som har samlet flest seilere i Ålesund og Molde. I de senere år har antallet turseilere gått ned og totaldeltakelsen er nedadgående. Regner man på gjennomsnittlig plassering til båter fra de ulike deltakende foreningene, kommer Molde Seilforening ut som vinnere, men det er også andre viktige kriterier som skal oppfylles for å vinne denne duellen. I duellen om størst deltakelse fra de ulike foreningene var også MS knepent vinnere foran ÅS. Ulstein Seilforening var representert med en båt. Så lenge deltakelsen fortsatt er nedadgående, kan vel ikke noen seilforening anse seg som vinner. Den store byduellen endte derfor uavgjort!

De to arrangerende seilforeningene, ÅS og MS, må nå heller sette seg ned sammen og diskutere hva som kan gjøres for å snu denne trenden med nedadgående deltakelse. De som seiler regattaen var svært fornøyde i år, og det har også vært inntrykket fra tidligere år. Det har også vært flere deltakende turbåter tidligere, og det leder til spørsmålet om konkurranseaspektet bør nedjusteres, og bør det heller legges opp til å tiltrekke flere turbåter? Kan markedsføringen gjøres bedre? Selv begynner jeg i alle fall å helle i den retning at InterCitys regattaformatet bør holdes så enkelt som mulig, med start i Ålesund, mål i Molde og med rommelig maksimaltid. That’s it! Sportslig sett er ikke det å kunne velge mellom indre og ytre løp ideelt, siden valget blir svært bingopreget. Kanskje er det likevel denne bingofaktoren som trigger enkelte til å delta? Det kan føre til, og har tidligere ført til, at det ikke alltid er de ivrigste regattateamene som vinner. Det kan kanskje være en viktig inspirasjonskilde til deltakelse for disse båtene. Konseptet med seilfest på arrangerende seilforenings Seilerhytte er derimot en ubetinget suksess! Begge foreninger har seilerhytter med fantastisk beliggenhet og med hyggelige seilere og arrangører er dette en fantastisk avslutning på regattaen!

Resultater:

- Klasser