Baneseilas V8 - Lederbåtene leder an!

18. Jun 2015
12 båter stilte til start i V8 og baneseilas. Mannskapet til Oter`n hadde for anledningen leid inn ekspertise fra Kjell Fostervoll for å hjelpe til i startbåten. Vinden var tilstede med vestlig retning, og toppmerket ble lagt i retning Moldeholmen. Banen så ut til gi et nærmest perfekt krysslegg, og båtene ble sendt ut på 2 runder.

Dette var dagen da lederbåtene i de ulike klassene bekreftet sin posisjon i toppen. Klasse A ble vunnet suverent av Lurie, klasse B ble vunnet av Jolly Yacht, mens i klasse U og overall var det Jyplingen som stakk av med seieren.

Fra startbåten som ble brukt som gate, så vi tydelig at det ikke er tilfeldig at sammenlagtlisten er som den er. Lurie, Jolly Yacht og Jyplingen var alle i toppsjiktet med gode rundinger og samarbeid ombord. Imponerede var det også av Fortuna IV som tok 2.plassen i klasse A, dette uten spinnaker på en baneseilas. Arius seilte også godt og var tidlig oppe med spinnaker etter runding, det resulterte i en fin 2.plass i klasse B.

Jyplingen har dermed seier overall i samtlige onsdager hittil, det er meget imponerende!!

Vinden så ut til å være jevn for de fleste, men for de siste båtene i klasse A og B ble det til tider i overkant rolig seilas inn mot mål. Etter baneseilasen ble vinden helt fraværende, og vi besluttet at det var nok med en regatta for dagen.

Baneseilasen ga god trening for båtene Furia III og Jyplingen, som neste uke skal til Malvik og Stjørdal Seilforening for å representere MS i årets Nordenfjeldske seileruke. Tittelforsvarer Steve Cooling med skipper Kjell Bjordal har også meldt sin ankomst. Steve Cooling har derimot en plan om minst mulig trening før seileruken, da det blir sett på som meget viktig å ikke brenne av kruttet på forhånd.

PR/Info

Mats Kirkeland

Resultater kan du se her:   Klasser   /   Overall

Bilder kan du se HER

Video av Jyplingen som runder her.

Video av starten til klasse A

Video av starten til klasse B og U

«Juni 2018»