NORDENFJELDSKE SEILERUKE  I TRONDHEIMSFJORDEN

NORDENFJELDSKE SEILERUKE I TRONDHEIMSFJORDEN

29. Jun 2015
Nordenfjeldske seileruke ble avsluttet lørdag. Totalt 37 båter fra Møre og Romsdal og Trøndelagsfylkene har kjempet om mesterskapet i regattaer over tre dager. Mesterskapet arrangeres hvert annet år og Molde Seilforening var arrangør i 2013. Fra Molde deltok «Furie III», «Jyplingen» og «Steve Cooling» med henholdsvis Stig Waagbø, Trygve Bjørlo og Kjell Bjordal som skippere.

Torsdag og fredag ble det seilt langdistanser. Distansene bød på mange utfordringer, fra 12-–13 m/s til vindstille. Mastebrekk og skader på seil ble notert i løpet av seilasen, men ingen personskader. Lørdag var det 3 baneseilaser under flotte forhold.

Jyplingen ble beste Moldebåt, de seilte jevnt godt hele seileruken i et sterkt felt og endte på en solid 2.plass i klassen. Furia III ble nummer 7 i samme klasse.

«Steve Cooling» vant i Trondheim i 2011 og i Molde i 2013. Kjell Bjordal hadde med dette planer om hat trick med tre strake på rad. Det ble ikke helt som planlagt,  og Steve Cooling endte opp  på 5.plass.

Et flott arrangement av Malvik og Stjørdal Seilforening er nå over, og om 2 år er det Kristiansund Seilforening som tar over stafettpinnen og arrangerer Nordenfjeldske Seileruke 2017.

Foto: Malvik og Stjørdal Seilforening

«Oktober 2018»