H3: Vindstille fra alle kanter!

20. Aug 2015
Høy temperatur og lav vind mot slutten av løpet preget H3. Furia II og Håp fortsetter seiersrekken!

Løp 4 + 1: Fjærestua - Retiro (Offset) - Bollan - Fjærestua - v Brannstasjonen - Fjærestua. Fin vind fra øst på løp 4, men denne stilnet i løpet av strekket fra Fjærestua til Brannstasjonen. Deretter vindstile fra alle kanter.

De fleste båtene valgte å lensestarte for SB halser ved sørlige startbøye. Chili Peppers valgte babordstart ved nordlige startmerke og med bra timing fikk de seile uforstyrret fra konkurrentene til første merke ved Retiro. Jyplingen og Ninja rundet som båt 2 og 3.

Strekket til Bollan ble i spisseste laget for spinnaker, men noen båter klarte å holde spinnakeren flyvende hele legget. Tilbaketuren ble en transportetappe av en bidevindsseilas.

Utfordringene startet på legget fra Fjærestua til Brannstasjonen. For Jyplingen med Regattassjefen på fordekk gikk det meste galt under spinnakersettingen og det er derfor beklageligvis et svart hull i hukommelsen angående andre båters plasseringer og valg på dette strekket. Etterhvert ble blank fjord observert utenfor Brannstasjonen, og spørsmålet ble hvilken inngang man skulle ta til bøya? Chili Peppers ledet feltet og kom inn på sb halser fra midtfjords. Sixpack hadde godt heng på halen av Chili. Jyplingen ledet an av noen andre båter langs land ved Fjord1 kaia. Siste strategi så lenge ut til å lønne seg stort, men (kanskje ikke uventet) fikk båtene helt inne ved land mye turbulent vind. Chili rundet først med Sixpack like bak. Fra landsida kom Jyplingen og Ninja seg omsider rundt merket.

På siste legg stakk Chili og Sixpack igjen av i retning midtfjords. Ikke klok av skade valgte Jyplingen igjen landsida. Valget var nok mer basert på å gjøre noe annerledes enn Chili enn erfaring. Det kom en fin østavind langs land og Jyplingen og noen andre båter bak tjente stort på dette valget. Inne i bukta var det nok også en bakevjeaktig medstrøm som var svært fordelaktig når østavinden døde ut. Etterhvert slo det også inn en vind fra N som dro Jyplingen langs land forbi havna og opp i tet. De som lå lengre ut i fjorden fikk også vinden, om enn litt senere. Sixpack seilte meget bra og pustet storesøster Chili i nakken, og seilte inn til seier i klasse U. Ikke langt etter kom Håp som viser kanon høstform og vant sin tredje seier i høstserien. Denne bragden ble også kopiert av Furia II som tok sin tredje klasseseier i høstserien. Håp vant overall. Gratulerer!

Jyplingen fikk "Line honour" og æren av å klokke båtene inn og tidene er notert fra en klokke om bord på Jyplingen.

Resultater:

- Klasser

- Overall

Bildet viser ventestemning i nydelig vær, men lite vind før start.

«Februar 2019»

• onsdagskafe