H4: Reddet eller ødela Jyplingen nattesøvnen til Allan Strand?

26. Aug 2015
Det ryktes at sist Allan Strand vant overall lå han pling våken hele natta. I dag var Fortuna svært nær ved å vinne igjen, men Jyplingen sneik seg inn noen sekunder foran. Nattesøvnen skulle dermed være reddet! Eller? Vi håper i alle fall at den soleklare seieren i klassen, etter fantastisk seiling gjennom hele regattaen ble en bra opplevelse!

Kun 8 båter stilte til start i dag. Dette er et foruroligene lavt tall, på en perfekt kveld for seiling! Østlig vind med bra trøkk hele veien! Overgangen mellom de to vindsystemene Årødalsvinden og vinden i fjorden innenfor skapte en bra taktisk utfordring. Ninja med Nils Thorvald Krohin hadde startansvar og valgte løp 7 til Gullaugflua. Et perfekt løp for kvelden!

Båtene som gikk ut fra start nært land på nordsiden av fjorden fikk en svært nordlig vind og så ut til å løfte seg langt forbi konkurrentene som gikk lenger sør i fjorden. Jyplingen tok for eksempel bra høyde på Chili Peppers på dette strekket. Problemet var bare at på ett eller annet tidspunkt måtte avgjørelsen tas for når man skulle krysse over i den mere østlige vinden på sørsiden av fjorden. Fortuna som hadde gått mot sør og dermed tidlig hadde tatt støyten med å heade inn i sørøsten fikk en meget god og høy kurs når de slo. Dette tjente de stor på! Jyplingen hadde et lite overtak på Chili og klarte å holde de bak gjennom hele kryssen ved å slå på topp.

Kryssen var preget av ganske ustabil vind både i hastighet og retning og gav rom for mange vurderinger ifht når slagene skulle tas. Morsomme forhold!

Østavinden økte som sedvanlig innover mot Gulhaugflua og båtene fikk en fin spinnakerseilas tilbake. Fortuna var langt fremme og hadde høy fart med spridd fokke. Neste utfordring ble å komme seg inn i Årødalsvinden igjen. Nå var overgangen mellom systemene enda mere utfordrende med et lite doldrum i mellom. Det virket som Øse fant et bra sted midtfjords og sikret trolig seieren i klassen der.

Siste del inn til Fjærestua ble en skarp spinnakerseilas med kraftig vindfra Årødalen. Det ble observert tosifrede hastigheter!

En perfekt kveld for seiling, men dessverre med alt for få deltakere! Håper virkelig dette er en forbigående trend, og at det lades opp til Gossen rundt på lørdag!

Resultater:

- Klasser