Elin Gjerde kom på tredjeplass i Express NM! LES OPPSUMMERING FRA ELIN HER

3. Sep 2015
Elin Gjerde fra Molde Seilforening kom på tredjeplass i Express NM! Elin er bosatt i Bergen, men seiler fortsatt for Molde Seilforening. Vi gratulerer Elin med en fantastisk prestasjon!

Starten av NM hadde karftig vind. Siste dag hadde perfekte forhold, og da seilte også Elin og resten av mannskapet på Krutlisa perfekt. De avsluttet mesterskapet med to førsteplaser og en andreplass! Express er den største og mest kompetitive kjølbåtklassen i Norge og hadde 52 deltakende båter. Elin slo også kongelaget FRAM XVII med H.M. Kong Harald V (Kongelig Norsk Seilforening som endte på tiendeplass. Vi gratulerer Elin og Krutlisa med en fantastisk prestasjon!

Elin har sendt oss følgende oppsummering av helgen:

Vi ankom Stavanger Seilforening allerede på onsdagen og var først i kranen, og utenom kranføreren nesten alene i foreningen. Utrolig behagelig å ha god tid! Krutlisa kom raskt og greit på vannet og det ble tid for å heise riggen. Idet den var kommet nesten loddrett så haglet det utover dekket små splinter og metallbiter... Og kranføreren stakkars ble lang i masken. Før vi dro fra Bergen var det mye mekking på utstyret. Metallbitene var heldigvis bare baksiden av diverse pop-nagler som ble satt dagene før avgang. Sånt blir det fliring av!

Etter to dager med rigging, en treningsøkt og siste finish ble det fredag og første regattadag. Det var meldt 4-6 m/s med vind, men virkeligheten var vel nærmere det dobbelte. Det ble en tøff dag. Vi hadde ikke fått trent i store felt i år, og en startlinje av det smale slaget gjorde det ekstra spennende. Så spennende at vi kom litt for tett på en konkurrent i et forsøk på å stjele le-luken hans, og ble diskvalifisert i første regatta. Det ble heldigvis fort glemt med tre påfølgende ålreite plasseringer den dagen.
Vi var blitt enige om at for å ha optimal balanse i båten var det best om meg og Helene krøyp smidig over nedgangsluken i slagene. Kravlende på alle fire mens fokkeskjøtene suste mellom armer og bein resulterte i et arsenal av stilige blåmerker, og smidigheten var borte forlengst. I tillegg må det nevnes at det for to tidligere jolleseilere kjennes litt hjelpeløst å gi fra seg roret til en annen tidligere jolleseiler - Njål. Vi passet derfor ekstra godt på i alle slags situasjoner som kunne ende i nærkontakt, og gav klar beskjed - i kor. To søstre ved siden av hverandre på rekken, og lang vei fra foreningen og ut til baneområdet fører også til en hel del annen kakling. Allerede på lørdag morgen var jeg altså hesere enn en gammel kråke.
Lørdagen startet bra, men tøffe værforhold, en to-tørn straff og en tjuvstart hvor vi gikk tilbake (...og startet aller aller sist!) var med på å gjøre at vi falt fra fjerde til niende plass sammenlagt denne dagen. Det blåste opp til 14 m/s i kastene og vi ødela også en del utstyr. En liten rift i storseilet, små hull i spinnakeren, et hull i hodet og et fokkefall som røyk bare meter før mål i siste regatta på lørdag var også med på å gjøre dagen ekstra utfordrende. Og nervøs latter da vi fant en ensom mutter på fordekket. Likevel, mange ødela denne dagen også skrog og rigg i diverse sammenstøt så vi synes likevel vi kom relativt heldig ifra det. Vi fikk stripset både hodet og storseilet, og mutteren fant skruen sin. Og spinnakeren fikk seg en runde med rødsprit, hårføner og teip i nattetimene -  med do-lokket på hotellbadet som arbeidsbenk.
Søndagen var kroppene støle og blå, men det passet perfekt med denne dagens sol og herlige 4-6 m/s. "Det hadde vært deilig med en spiker i dag!" sa Njål på vei ut. Og sånn ble det. Ikke bare én, men to! Vi skrålte og jublet av glede, men midt i all jubelen oppdaget vi at opphalet til spinnakerbommen lå i en kveil på dekk. "Nåkken har glømt å lage knute på enden!!". Det stemte jo forså vidt dét, og "nåkken" det var meg. Jens improviserte heldigvis fort på plass et "franken-opphal" og vi var klar for siste regatta. Siste seilas ble et spennende oppgjør mellom oss og "Hvergang". Vi forstod at med bare fire poeng denne dagen så kom vi nok til å klatre litt på listene, men vi var ikke klar over at dette gav oss bronse. Så gleden var stor da vi kom inn og tok turen bort til resultatlistene. En lykkelig gjeng på pallen!

Etter en vel overstått helg med masse gøy og spennende seiling er det nesten litt vemodig å komme hjem. Det blir litt vakuum etter en sånn opplevelse. Og det er ikke egentlig det å stå på pallen-, men hele prosessen med trening, forberedelser, forventninger, planlegging og arbeidsoppgaver under konkurransen som er den artigste delen.
Vi er nå alle enig om at vi må få båten raskt på vannet igjen og hive oss med på tirsdagsregattaene for høstsesongen.

Expressen har igjen vært den største entype-klassen av året. Og som det ble poengtert fra NSF's representant under premieutdelingen søndag, så er det kanskje ikke rart. Den tiltrekker seg mange gode seilere, og klassen holder et høyt nivå og stor bredde over hele landet. Samtidig byr den på relativt lav terskel for nybegynnere, og på fjorden denne helgen var det et jevnt spenn i alder fra tenåringer til pensjonister, som gir en ypperlig arena for kunnskapsutveksling. Den er også sammenlignet med mange andre klasser en robust båt som er relativt rimelig - både i anskaffelse og vedlikehold.
Stavanger Seilforening arrangerte et perfekt mesterskap - effektive, hjelpsomme og i et kjempeflott anlegg!

Mer om Elin her

Artikkel i Seilmagasinet