Moldeseilere med tredjeplass i Hollænderen!

1. Sep 2015
Kristian Bachmann og John Einar Larsen fra Molde Seilforening seilte i helgen First 31,7'en Ziggy inn til tredjeplass i klassen i Hollænderseilasen. Hvilke erfaringer gjorde du deg etter Hollænderseilasen Kristian?
1. Hvilken båt deltok du på?
Deltok i First 31.7 "Ziggy". Den er eid av Frode Heggdal Larsen opprinnelig fra Molde og ektefellen Karoline Grimsgaard. Mannskap var videre John Einar Heggdal Larsen og Kristian Bachmann fra Molde, samt Gaute fra Oslo.

2. Hva kjennetegner hollænderseilasen?

Det er Norges nest største regatta, etter Færdern. Avvikles på en dag, med start og målgang utenfor Son, som ligger i Follo i Akershus. De lengste løpene går ut til Hollænderbåen i Oslofjorden, banen vi seilte går fra Son sørover til Teinebåen nord for Bolærne, så øst mot Engelsvika i Østfold, og derfra nordover tilbake til Son. Distanse 38 nautiske mil.

Vi hadde strålende seilvær, med frisk sørvestlig bris og dermed kryss sørover og fin spinnakerseiling tilbake over fjorden og nordover. Brukte seks timer og nitten minutter. Det var ca 200 deltakende båter, en del shorthanded, noen få i tur og skøyteklasse, majoriteten i NOR rating klasser. Det var 17 båter i vår klasse, fire av de First 31.7, tre av båtene, blant annet oss seilte nokså tett etter hverandre over mål. Det var nokså tett match mellom Firstene hele veien, også en litt unødvendig loffekrig. Nivået virker jevnt høyt, det er mange kjente båter og navn å se på sjøen og blant deltakerne.

Bortsett fra at det svermer med båter rundt en hele tiden, virker det ikke å være så forskjellig fra våre distanseseilaser. Det blåser godt i Oslofjorden, men terrenget rundt er kjedeligere. Det blir også til at man seiler mot noen få, det er vanskelig å ha oversikt over alle konkurrenter i det store feltet.

Det blir også bra trøkk på kaia og på land etterpå med så mange folk. Høyt nivå på aftersail festligheter også.

Vi gjorde en rimelig bra seilas, og kom på tredjeplass i klassen. Fikk den antatt beste Firsten med Ole Melleby som skipper ca 40 sek foran oss på andre, en eldre Aphrodite 101 kom inn senere og vant klassen. Vi seilte i perioder godt både på kryss og lens, tapte noe på en loffekrig med Melleby og en litt tung fjordkryssing i begynnelsen.

Alt i alt var det en svært morsom regatta, med hard jobbing hele tiden, knapt tid til å smake vått eller tørt, og ingen tid til å ta bilder. Satt kontinuerlig med storseil eller bras. Maksfart opp mot 12 knop på lens.

Hilsen Kristian

«Mars 2019»

• infomøte J70 fjærestua
  • onsdagskafe
  • Fjærestua opptatt, regattakomm.
1920
  • onsdagskafe m/info om startprosedyre
  • jollesamling Fjærestua
  • jollesamling Fjærestua