Seilsportsliga - en stor opplevelse!

1. Jul 2016
Molde Seilforening deltok i Seilsportsliga stevne nr 2, i Sandefjord 25-26 juni.

Laget som stilte besto av Thor Due, Espen J. Lia, Kjell G. Rød og Thomas Hjertø. Det var med litt skrekkblandet fryd vi stilte til første start i Sandefjord. Vi hadde trent litt boathandling på Moldefjorden i forkant, men vi hadde ingen formening om hvordan farten vår var kontra andre J/70’er. Fra første stevne visste vi at Moss var gode. I tillegg dukket det opp noen gamle ringrever fra henholdsvis Oslo - og Sandefjords Seilforening på brygga. Thor fryktet at vi ville komme sist. Vi andre hadde vel en målsetting om en litt mer hederlig plassering.

Lørdagen gikk over all forventning. Vi seilte 8 seilaser i vind fra 4 – 8 m/sek. Vi startet med en 3. plass og fortsatte med 7 andre plasser. Vi hadde god fart på lens og seilte slik at vi alltid prøvde å få innersporet i merkerundingene. I lite og mellom vind er det viktig å gå så lavt som mulig. Siste lens i 5. seilas seilte vi oss opp fra 5. til 2.

Vi forsatte med en kanonstart i første seilas på søndag og ledet langt opp på første kryssen. Et stort vindskift fra venstre gjorde derimot at Oslo Seilforening kom foran oss på kryssmerket. Da var det vanskelig å ta dem igjen, da de hadde et lite fartsoverskudd på resten av flåten.

På den korte banen betyr en god start veldig mye for å få seile i fri vind. I de siste fem seilasene satt ikke startene helt etter planen. Det er over 20 år siden rormannen seilte aktiv Laser, så timing sitter ikke slik den en gang gjorde. Du skal ikke være for tidlig da det fort ender med at du blir presset over linja. Du kan ikke være for sein da det fort kommer noen og seiler på topp av deg. Vi fikk en del 3. og 4. plasser i de avsluttende seilasene på søndag. Desverre klarte vi ikke å opprettholde den fine 4. plassen total, og falt ned til 5.plass til slutt.

I sum så hadde vi en fantastisk helg i Sandefjord.  Å seile entypebåt i korte hektiske seilaser, kan anbefales på det varmeste. Du skal prestere 14 ganger. Beslutninger skal tas hele tiden. Du skal angripe båten foran deg samtidig som du skal passe på han bak.

Thor, Espen, Kjell G. og Thomas takker for at vi fikk lov til å representere Molde Seilforening. Vi stiller veldig gjerne opp igjen. Samtidig anbefaler vi andre til å ta sjansen! Det verste som kan skje er at du blir en bedre seiler.

Last ned resultatlister her : https://norwegianleague2016.sapsailing.com/gwt/Home.html#/regatta/leaderboard/:eventId=93185a13-3e03-4a66-b58d-cb11e5c1fbe2

Last ned bilder her  >>

Hva var vi gode på?

Boathandligen satt som et skudd. Vi seilte 14 seilaser av 2 runder så vi hadde 28 spinnaker sett. Av disse så var det en gang spinnakeren ikke kom opp helt riktig. En feilprosent på 3,5% er ikke dårlig. Nedtakene satt bra. Ikke alle var like stilfulle, men ingen av dem hindret båten i å seile maks kryss etter merkerunding. Vi var gode på å holde ”innersporet” på lensen. Dvs. plassere seg mellom lensemerket og konkurenten(e). Dette gir plass ved lense merket.

Hva kan vi bli bedre på?

• Startene åpenbart. Vi må trene på å ligge stille, samt det å akselerere i løpet av kort tid. De beste båtene kommer seg nesten alltid godt ut i fri vind. Litt etter litt spiser de meter hele veien.  Å kjempe i skyggen av en konkurrent gir ikke god fart.
  • Trimming av seil må gis større fokus.
  • Vi må endre litt på arbeidsoppgaver om bord sånn at rormann har fokus kun på å styre. Ble litt mye fikling med løygang til storseilet.
  • Synkronisere forflytning av mannskapsvekt i slag og jibber. En liten pump ut av et rulleslag eller jibb kan gi de nødvendige meterne som skiller en plassering fra den andre.
  • Utgangsvinkelen fra toppmerket bør sitte bedre. Dette for at spinnakeren fylles med en gang den er satt. Ikke etter 5-10 sekunder.

Hilsen

Thomas Hjertø