Frostenligaen; Frosne og fornøyde seilere!

6. Nov 2016
Voksne og ungdom i skjønn (seil)forening. Fin vind, 4 båter og 10 seilere. Sett allerede nå av 4. desember i kalenderen. Da går Frostenligaen, event 2 av stabelen. Imponerende at så mange er giret på seiling også om vinteren! Spesielt imponerende av Alice Cuguttu som er utvekslingsstudent fra Sardinia, å debutere med seiling i Norge i minusgrader!

Østlig vind, noen få plussgrader som nok ble trekt ned til minus av de opp til 5 m/s med vind. Pølsebane med to runder og ca sluttid på 12 - 15 minutter. 10 deltakere fordelt på 5 lag og 4 båter, og ca lik fordeling mellom ungdom og voksne. Arrangørrollen gikk på rundgang. Vi fikk rett og slett til å kjøre dette arrangementet i Seilsportsligaformat.

Vi rakk dessverre ikke mer enn 3 race, grunnet diverse igangkommingsutfordringer, men vi skal greie å få til langt mer effektiv organisering til neste gang. Vi har besluttet atd ette er et konsept å bygge videre på, så neste event blir 5. desember. Sett av denne søndagen i kalenderen allerede nå!

De tre racene gav alle den spenningen og de utfordringene vi hadde håpet og trodd at entypeseiling skulle gi. Tette starter, taktikkeri både ifht andre båter og ifht vind og strøm. Det var mindre motstrøm og vind ved land, men mer vind lengre ute. Var det rhumbline som var det ideelle sporet?

Store utfordringer for store folk i små båter var det også. Sikkert god underholdning for de yngre:-) En kullseiling fikk vi også, og det med den båten der en av seilerne ikke hadde våt-/tørrdrakt. Det gikk bra det også, selv om det er helt klart nødvendig å benytte våt-/tørrdrakt på vinteren.

Resultatene er publisert her, men de er av underordet betydning. Det viktigste nå var å få prøvd konseptet Vi valgte også å gi det laget som arrangerte OOD, siden dette kunne ansees som et Ordentlig Operasjon Dagsverk. Arrangørlaget får med OOD en skåre som er gjennomsnitt av de andre plasseringene i den eventen. Dette vil vi fortsette med også i senere eventer, men gir litt rare utslag når det er så få seilte regattaer.

Det vi tar med oss videre som forbedringspunkt, er følgende:

- Påmeldingsfrist til dagen i forveien.

- Flightskjema publiseres kvelden før.

- De som skal seile i første race, klargjør den båten de skal seile med.

- De som ikke skal seile i første race, legger bane.

- Blåbåt bør benyttes som startbåt for å få ly for vind og nedbør.

Ser virkelig frem til neste event i desember!

«November 2017»

Fjærestua utleid 18 November til 19 November