Oppstart regatta – det eneste sikre vårtegn!

27. Apr 2017
Børre fra Arius hadde startansvar og sendte oss ut på bane 3 rundt Hyseskjærsflua i fin vest/nordvestlig vind. Et passelig løypevalg med tid til å tenke litt før handling for vinterrustne seilere. Liten klasse startet først og best, det var mer ruskete starter å se hos de to andre klassene, man overhørte opptil flere forklaringer om trøblete startklokker som ikke var riktig innstilt etterpå.

Ofte vil vår, sol og kanskje litt varme være med å forsterke følelsen av at en ny seil- og regattasesong nærmer seg. Under en liten smakebit av dette vårværet, ble flere seilbåter optimistisk satt opp for vårpuss og diverse servicearbeid rett etter påske. Fra samme øyeblikk har det vært kontinuerlig iskaldt, det har blåst enda kaldere nordavind og det har regnet, snødd og haglet om hverandre.  Vi som har jobbet med vårpussen har kjørt frem og tilbake til oppstillingsplassen mellom bygene for å forsøke å få på litt gelcoat eller skru litt på ting samtidig som vi har kikket opp mot nordvest for å se etter et værvindu langt nok til å få smurt på bunnsmøringen. Rigging av mast ble på en båt gjort kvelden før første onsdagsregatta og montering av nytt fall etc ble gjort omtrent på vei til startlinja. Altså godt på etterskudd igjen. Phuuh!

Men, så går klarsignalet til startprosedyre og stresset er glemt, nå er det en litt annen type stresshormoner som skal forløses.

Værmeldingen bød på lettskyet oppholdsvær med 3 m/s fra vest. 10 båter stilte til start, fordelt på fire hver i liten- og stor båt klasse og to i sportsbåtklassen. Det må sies å være bra på første serierunde.

Børre fra Arius hadde startansvar og sendte oss ut på bane 3 rundt Hyseskjærsflua i fin vest/nordvestlig vind. Et passelig løypevalg med tid til å tenke litt før handling for vinterrustne seilere.  Liten klasse startet først og best, det var mer ruskete starter å se hos de to andre klassene, man overhørte opptil flere forklaringer om trøblete startklokker som ikke var riktig innstilt etterpå.

Feltene startet i 3-4 m/s, fallende til ca. 2 m/s sør for Moldeholmen i vind som hadde dreid mer nordlig . De fleste båtene valgte å seile på en styrbord halse uten slag helt til merkerunding, noen båter valgte å legge seg mer ut på kantene, uten å se ut til å tjene noe på det.

Feltene samlet seg mer nær runding, der Håp var først rundt. Furia 2 fulgte tett bak, og var nok først oppe med spinnaker og gled i fra. Furia 2 valgte videre å legge seg godt sør i fjorden på lens tilbake, så ut til å få bra trøkk og fart og avsluttet med fin skjæring opp til mållinjen med spinnaker. Flere båter valgte å stå med spinnaker sør i fjorden, noen valgte å ta ned duken og gå for en slør/rom kryss rett mot mållinjen, de som tok ned spinnakeren først fikk nok et lite forsprang ift vindforholdene.

Etterpå var det samling med godt oppmøte på Fjærestua, hvor Børre virkelig tok startansvaret på alvor og sto klar med deilige vafler og kaffe. Dette ble svært godt mottatt av de nedkjølte seilerne, det var tilløp til svært god stemning rundt langbordet.  Resultatservice kom, ikke overaskende vant Furia2 både klassen sin og overall. Jolly Yacht vant i stor klasse, Nini Roll vant i sportsbåtklassen.

Da håper vi flest mulig stiller igjen neste onsdag.

Kristian,

PR-Info