Ung debutant i Seilsportligaen.

22. May 2017
Adelin Rafaelsen fikk den 13-14 mai sin debut i Seilsportliagen. Hun seilte for Molde Seilforening i 2 divisjon i Oslo, på et lag ellers bestående av betydelig eldre seilere, deriblant tante Ellen Rafaelsen.

Vi snakket litt med Adelin og ba henne fortelle litt om seg selv og hvordan det var å være med i ligaen.

-Jeg fylte 12 år i januar, og har seilt Optimistjolle i ca. 5 år. Jeg har planer om å seile Optimist noen år til, så blir det kanskje over på Laserjolle. Vi er ikke så veldig mange som seiler Optimistjolle for tiden, men det er veldig godt miljø blant oss som driver på. Vi ønsker gjerne flere seilere i gruppa.

Adelin har ikke konkurrert nasjonalt i optimist ennå, men har deltatt på en del kretssamlinger og regattaer i Møre og Romsdal. Hun seiler nå første året i A klassen og regner med å møte tøff konkurranse på vannet.

Turen til Oslo og Seilsportliga ble planlagt på litt kort varsel, men Adelin behøvde ikke betenkningstid når hun ble spurt om hun ville være med.

-Det var artig å seile regatta i Oslo. Det mest spennende med regatta er når man leder eller kan ta igjen andre båter. Når det var lite vind, måtte vi vente en del mellom regattaene. Jeg hadde ikke med meg mobiltelefonen, og da ble det enda mer kjedelig å vente. Alt i alt var det en spennende tur, jeg fikk også treffe slekt i Oslo som vi overnattet hos.

Om bord i J70 båten hadde Adelin oppgaver som å føre spinnaker litt frem og toppen litt ut foran vantene før setting. Videre hang hun spinnakerfallet over bommen etter settingen, og etter runding var hun med og pakket spinnakeren.

- Jeg ryddet også litt i skjøter og fall, samt bidro i vektfordeling om bord. (når det gjelder vekt må nok de voksne krediteres mest - red.anm ).

Det kan fra voksenhold tilføyes at Adelin bidro under seilingen og holdt hodet kaldt, noe ikke de voksne alltid gjorde. Når vi voksne kunne bli litt for resultatfokuserte og dertil skuffet, hjalp det også på holdningen å se Adelin smile like bredt uansett - godt humør smitter. Vi får helt sikkert se Adelin igjen i flere stevner i Seilsportligaen.

Pr/info  Kristian

«September 2019»