V5 -slalom på fjorden.

1. Jun 2017
Det var igjen duket for bra med vind på fjorden når 8 båter stilte til start på vårserie # 5. Nordvesten slengte inn over fjorden mellom 4-8 m/s og gjorde det utfordrende å holde sporet.

Henry og John Einar Larsen var dagens startere og valgte å sende oss ut til Meekfluen, med en felles start for alle klassene.  Det ble et bra og utfordrende løp, særlig på kryssen opp til merket. Styrbord side av startlinjen virket favorisert og de fleste båtene gikk ut mot denne siden i god fart for styrbord halser. To-tre båter la seg likevel noe lenger ned i fjorden, kanskje for å unngå fisen fra flåten oppe i lo. Nokså fort etter start begynte vinden virkelig å vingle, samt avta litt. Trykket kom tilbake, men slengingen fortsatte nesten hele veien opp til Meeken. Her lå dagens største utfordring ved siden av banevalg. Skulle man stå høyt og samtidig greie å justere ift den vinglete vinden - eller styre litt lavere, ignorere de minste kantringene og gå for fart? For øvrig virket det som vindtrykkene  fordelte seg utover det meste av fjorden, også båtene fordelte seg litt i forhold til å gå litt langs byen eller mot og mellom holmene eller noenlunde midt i banen.

Valgene ble etter hvert litt låst av fergetrafikken, det skal noteres at fergene viste hensyn ved å legge  om kursen litt samtidig som de holdt seg unna signalhornet .

Rundt Meeken var Furia 3 langt foran de andre og var godt i gang med lensen når Arius som andre båt rundet, Furia 3 var tidlig framme og først i minste klasse.

Spinnakerne kom opp på babord halser og det ble i perioder bra trøkk nedover mot Fjærestua. Her ble det også et spørsmål om hvor mye man skulle skjære opp mot sentrum for å ha litt å falle av på hvis det ble for skarpt på slutten i nordvesten. Det så ut til å være tilstrekkelig å ligge ca. midt i fjorden for de fleste, men et par mindre broacher ble notert i kastene. En morsom lens, selv om det ikke ble jibbing denne gangen. Furia 3 krysset mållinjen et lite hav foran de andre, i minste klasse kom Furia 2 først, i sportsbåt var Nini R. eneste deltaker. Overall vant formsterke Furia 2, foran Lurie, med Arius på tredjeplass.

Vi slapp unna regnet underveis, det kom etterpå. Det må videre tilstås at resultatservice ble av skribenten skulket til fordel for en kveldsmatinvitasjon med resten av båtteamet. Beklager det, men falt for fristelsen der og da.

«Februar 2019»

• onsdagskafe