Rapport fra SSL stevnet i Sandefjord

21. Jun 2017
MS deltok helga 17-18 juni på stevne i Seilsportligaen, arrangementet ble denne gangen avholdt i Sandefjord. Deltakerne fikk en helg fullpakket med seiling, action, flott vær og vind, strøkent arrangement og rimelig gode resultater.

Molde Seilforening deltok på stevne nr. to i årets liga den 17 og 18 Juni i Sandefjord. Laget besto denne runden av Thomas Hjertø, Kjell Gunnar Rød, Kristian Bachmann og Thor Due.
Sandefjord viste seg som en meget bra arena med den flotte Seilerholmen som base for regattaene. Holmen ligger ved innseilingen til Sandefjord by der den sydgående fjorden åpner seg litt bredere. Foruten flotte omgivelser og god utsikt til banen, var vi forsynt med flott og varmt sommervær hele helga og ikke minst en vind som blåste uforstyrret mellom 3-7 m/s, mest det siste, under hele stevnet. Riktignok varierte vinden litt i retning, men oppsummert var det perfekte forhold for et slikt stevne og for båttypen – j70.
For båten imponerer mer og mer. I utgangspunktet enkel seilhåndtering gjør at alle mestrer båten sånn noenlunde raskt og greit. Dermed blir fokus mer på detaljene og tempoet i håndteringen og da ikke minst på seilingen og det taktiske. De beste lagene gjør sjeldent feil, er raske med båthåndteringen og gode både strategisk og taktisk. Vi kan våge oss på å oppsummere at Moldelaget gjorde noen flere småfeil og en og annen større feil i de nevnte disiplinene og dermed ikke nådde helt opp mot pallplass. På plussiden kan noteres meget gode starter, god båthåndtering og fart. På listen under oss kan man legge til enda mere rusk og skillet mellom de helt på topp og helt i bunn var også lett å se på sjøen. Det går fort, det er lite tid til å tenke og båt mot båt situasjonene kommer tett. Man ser likevel en utvikling av ferdighetene etter hvert som ligaen skrider frem på andre året. Selv om det stadig er nye ansikter å se er det også mange gjengangere og noen foreninger kjører med samme mannskap gjennom flere/alle stevnene. Det er tydelig at noen har opprykk som ambisjon. Ellers er det kjekt å se at både unge og mer «tilårskomne» seilere deltar og kan gjøre det bra. Vinnerlaget fra Risør besto av en voksen og tre tenåringer, riktignok landslagsseilere i 49 er. I andre gode båter satt det godt voksne og erfarne ringrever til rors.
Nivået er generelt blitt meget bra også i 2 divisjon, de fleste foreningene er på sin andre sesong og kjenner godt til båttypen og konseptet nå. Det er alltid noen lag som i alle regattaer ligger helt i topp og det er noen få som ikke kommer seg opp på listen i det hele tatt, men der imellom kan alle lag slå til og seile godt. I jevn god vind som i helga så vi at båtene lå veldig tett og jevnt hele veien, selv om lederbåten i hvert heat ofte seilte til seg litt større forsprang etter hver runding pga. fordelene med fri bane.
Likevel var det oftest svært jevne heat med små marginer hele veien. Den jevne vinden gjorde at man fikk seilt alle 42 planlagte starter med 5 båter om gangen. De 15 seilforeningslagene fikk slik seilt mot hverandre i kombinasjoner med alle foreninger etter tur. Sandefjord som arrangør leverte et prikkfritt arrangement, alt gikk sømløst med utfrakt til båtene i RIB og avvikling av startene. Det var heller ingen tid å miste.
Det ble en meget innholdsrik seilhelg med så mange regattaer. Det er intenst, konsentrasjonskrevende og noe fysisk strabasiøst. Det ble lange dager stasjonert i basen, men det var også sosialt og med kiosksalg, sol og utsikt til banen gikk tiden på land fort. Vi fra Molde er fornøyd med innsatsen vår, plasseringen på resultatlisten og ikke minst forholdene vi seilte i. Vi gir stafettpinnen videre og håper et lag kan samle seg i god tid til neste runde I Larvik ultimo juli.

Kristian Pr/info

«Juli 2017»