V9 - Seriens flotteste.

29. Jun 2017
Det var duket for perleføre onsdag e.m. når vårseriens nest siste start skulle avvikles. Solen skinte, det var varme i lufta og ikke minst blåste det en fin nordøstlig bris på fjorden.

Kun syv båter stilte til start, det at ferietiden har begynt spiller nok inn her. De som deltok fikk i alle fall en fantastisk kveld på sjøen under optimale forhold. Kari B. fra «Nini Roll» hadde starten og valgte løpet Hyseskjæret pluss Bollan. Dette ble en fin kombinasjon med nordøsten i ryggen og kryss tilbake fra første merke, samt at en litt nordlig dreining etter hvert ga fin lens ned og kryss tilbake fra  Bollan også. Ellers var vinden nokså jevn i styrke og holdt seg hele løpet. Noen valg må man likevel ta på denne fjorden, det virket til å lønne seg stort å søke vindtrykkene på banen, samt å gå for noe skjæring på lensen.

I klasse A var «Furia2» alene der de la av gårde mot sikker klasseseier.  Ca. 5 min etterpå startet «Øse», «Arius» og Jolly Yacht» i klasse B og «Nini Roll» og «Nagelfahre» i klasse U. Med god plass på linja var det bare å sette spinnaker så fort som mulig ned mot Hyseskjæret. Trykket var muligens best midt i banen, evt litt mot nord i fjorden. «Øse» valgte feks å gå inn fra nordsiden av Moldeholmen,  gennaker og skjærende kurser bidro nok til strategien. Katamaranen «Nagelfahre» gikk litt overalt, der må det skjæring til for å få løft og fart, til tider gikk det unna med ett skrog løftet fri av vannet. De hadde også æren av å komme i mål lenge før de andre. «Furia2» vant klasse A, «Arius» vant klasse B og «Nini Roll» vant klasse U og overall.

Etterpå møtte en god håndfull opp på terrassen ved kontorbygget-båthavna og fikk med seg resultatene og de siste solstrålene som dukket ned bak Varden. Bare en ting å si: en fantastisk kveld.

«Januar 2019»

• onsdagskafe