V10 - Vårseriens siste.

6. Jul 2017
Vårseriens siste seilas ble avviklet onsdag 5. juli og etter nok en kveld med gode forhold på fjorden må man bare konstatere at hele vårserien har blitt seilt i meget gunstig vær og vind.

Den som styrer med været rundt på fjorden har nok blitt medlem av MS. Det har vært vind - fra tilstrekkelig til mye vind, det har vært lite regn og etterhvert en del sol og greie temperaturer. Det har vært lite såkalte re-starter og de fleste opplever forhåpentligvis å ha konkurrert under rettferdige forhold uavhengig av båttype, størrelse og fartspotensiale. Vi har fått seilt på de fleste banene med variasjon fra gang til gang. Deltakelsen har vært ok med oftest 8-10 båter, hvorav de fleste har vært trofaste deltakere gjennom hele serien. Det har så vidt man vet ikke skjedd større uhell/skader og det har vært få eller ingen protestsituasjoner. Kanskje skulle det vært noen, men det viser seg at man stort sett løser uenigheter eller misforståelser med en liten prat/diskusjon på resultatservicen etterpå. Uansett er det hele tiden en god stemning, folk synes det er hyggelig å møtes til kappseiling og en prat på land etterpå, i tillegg til det sosiale i hver enkelt båt (hvis man har lov til å prate om noe annet enn den pågående seilingen da!)

På V 10 møtte 7 båter til start. Det var sol, ikke så altfor varm luft og en nordvestlig bris rundt startområdet. En båt i klasse A og 6 båter i klasse B og U ble sendt ut på løp 3, altså rundt Hyseskjæret. Det ble da først en rom kryss for styrbord haler rett mot merket, et stykke før Moldeholmen lå vinden mer fra vest og det ble full kryss opp og for de fleste et par slag før runding. Her var det om å gjøre å få opp spinnaker fort og for babord halse seile rett mot mållinjen.  Vinden ga en fin spinnakerkurs første del av lensen, men når man entret området med mer nordlig vind begynte det å bli vel mye skjæring for mange båter. De fleste valgte å ta ned spinnaker et lite stykke før mål, men både «Jolly Yacht» og «Juni» greide å skvise seg innenfor mållinjen med maks strammet spinnaker skjøte. Alt i alt var nok rhumbline veien å gå i dag, noen spredte forsøk på å maksimere vindvinklene litt ut mot kantene viste seg fånyttes. Resultatservice ble avholdt ved havnehuset, men til høstserien trekker vi tilbake til Flærestua igjen for å være på internett ift resultater/båtdata.  Vinnerne denne kvelden ble «Furia2»i klasse A, de tok også overall seieren. «Jolly Yacht» i klasse B og «Nini Roll» i klasse U. Sammenlagt i serien vant «Furia2» kl. A, «Arius» kl. B og «Nini Roll» kl. U. Nini vant serien overall.

Takk til Morten og Cecilie for starten. Det gjenstår bare å si takk for innsatsen til alle i Vårserien og håper vi ser flest mulig på årets Jazzregatta.

Pr/info Kristian

«Juli 2017»