Vellykket Seileruke i Kristiansund.

19. Jul 2017
Forrige uke ble Nordenfjeldske Seileruke avviklet i Kristiansund. 22 båter stilte til start, fordelt på tre klasser. Fra Molde deltok "Furia 3" og "Nini Roll".

Byens Seilforening er 100 år, det var dermed ekstra stas med et slikt arrangement i jubileumsåret. Båtene kom fra Ålesund i sør til Stjørdal/Malvik i nord, de fleste fra Kristiansund og Trondheim. «Furia 3» stilte i høyeste rating klasse med Stig Waagbø, Morten Skagen, Rune Skotheim, Albert Vestad, Bjørnar Næss, Tor Ivar Reitan og Cecilie Wold om bord og «Nini Roll» med Kristian Bachmann, Trygve Bjørlo, Lars Stian Walle og Geir Oterhals i laveste rating klasse. Base for arrangementet var båthavnen ved Kranskjæret inne i Vågen mellom Gomalandet og Kirklandet. Der var det telt, bevertning og regattakontor. Seilasene ble avviklet torsdag, fredag og lørdag, med start og målgang i Bremsnesfjorden mellom Innlandet og Averøya.

Torsdag åpnet med langdistanseseilas i tøft sommervær, dvs regnvær og 6-8 m/s. Man kommer raskt ut i åpent hav ut fra Kristiansund og videre ut fra Stavneset fyr på Averøya til Godtaren, fikk vi også en del bølger og sjø. «Furia 3» taklet det røffe føret bra med en velskodd båt for slike forhold, det ble tyngre for «Nini R», på grensen til utrivelig om bord når bølgeskvalpet og regnet var på det verste.

Fredag var det baneseilaser, tre starter med henholdsvis to, tre og tre runder. Banen var i passe lengde, rimelig rett på vinden og på flatt vann. Dette var morsomt og hektisk, med alle 22 båtene i sving samtidig. Siste seilingsdag var satt av til en litt kortere langdistanse, her ble vi også forsynt med det flotteste sommervær tenkes kan. Det var dog nesten vindstille ved start og første timen av løpet, men etter hvert kom vi ut i en grei vind som holdt dagen ut, samtidig som solen stekte. Et merke lå i havet utenfor Stavneset fyr, her ute var vinden enda roligere enn innenfor. Dette ble «Nini R» sin store dag, båten fikk «line honour» og vant overall med god margin.

Lørdagskveld var det tradisjonen tro en flott bankett med premieutdeling etc. for alle deltakere, funksjonærer, frivillige og andre - avholdt på Milnbrygga/klippfiskmuseet på Gomalandet. «Nini R» kom totalt på 2.plass i sin klasse, «Furia 3» kom på 5 plass i sin klasse.

Søndag satte Moldebåtene kursen hjemover, «Furia» med «Nini R» på slep. Det ble en strabasiøs tur i tøff sørvestlig vind i mellom 14 til 20m/s nedover Hustadvika. Her noterte vi svært små marginer før «Nini R» kunne havnet på de evige seilbaner.

Oppsummert en fin seileruke i et godt avviklet arrangement med en god sosial ramme. Vi husker spesielt den fine innseilingen til havn langs de fire sundene hver dag etter regattaene, her får man virkelig sett Kristiansund på det flotteste med en variert bebyggelse og bryggeaktivitet. Videre fikk vi sett og opplevd litt av hva byen har å by på utover kveldene, også på dette feltet gjennomførte Moldeseilerne flere korte og enkelte lengre og krevende løp.

Neste Seileruke blir i Ålesund om to år, håper vi får se mange Moldeseilere til start der. Året etter blir seileruka i Molde i anledning vårt 100 års jubileum.

«November 2017»

Fjærestua utleid 18 November til 19 November