Molde Race Week - Dag 1

19. Aug 2017
Første regattadag i MRW ble avviklet fredag e.m./kveld, det ble som ventet en flott kveld både på sjøen og på land etterpå.

Det var på første seildag i arrangementet lagt opp til baneseiling på fjorden i området utenfor Fjærestua. 9 båter stilte til start, jevnt fordelt på de tre klassene vi kjenner fra onsdagsserien i MS.

Det må sies å være en variert bukett båttyper som mønster til dyst i foreningen, fredag så man alt fra 44 fots havseilere via lettere og mindre sporstbåter til minstemann i form av en Snipe, alt på samme startlinje. Dette er kjempebra, alle disse båttypene har en rating og kan respittseile mot hverandre.

Vi fikk en veldig varm e.m., med meldinger om vindskift fra vest til nordøst rundt starttid. Vindskiftet kom det - og igjen og igjen. Start og banegjengen med John Helge Frøystad, Geir Oshaug og Trygve Bjørlo gjorde en heroisk innsats med å legge toppmerke og startlinje mot vinden, som forøvrig varierte mellom 3-4 m/s før start til en svært flau bris underveis. Vi kan si det ble skiftende retninger og styrke på trekken på banen, det ble opp og ned med spinnakere, slag og jibber. Alle kom seg gjennom banen, fornuftig kortet ned til en runde. Man håpet på en start til, men vinden uteble og mørket begynte å sige på. Nå var det afterseil på Fjærestua som ventet. Der sto Heidi Oterhals klar med pizza i stabler. Seilerne viste seg å være mer sultne enn dagens strabaser på sjøen skulle tilsi, så her måtte det bestilles mer nokså fort. Det ble en hyggelig kveld på terassen og benkene utenfor Fjærestua med resultatservice og soialt samvær i den lune temperaturen.

Seilasene ble vunnet av "Furia 2" i klasse B, "Furia 3" i kasse B og "Nini Roll" i klasse U. "F2" vant overall.

I dag vokser arrangementet ved at jollene skal på sjøen. Det blir mange barn og unge, samt en gjeng Snipeseilere fra Kristiansund, supplert av noen lokale helter. Vi får håpe på litt vind under de tunge skyene, lykke til alle sammen.

Kristian PR/info

«Juni 2018»