Høst 3 – Rolig og koselig.

24. Aug 2017
Med forhåpentligvis nytørkede spinnakere og seiltøy etter helga, stilte 8 båter til start denne onsdagskvelden. Det var mildt og lettskyet vær, med en rolig og ujevn vind på fjorden.

Det blåste en trekk fra nordvest rundt 19.00 tida, utfra dette valgte starter Thomas å sende båtene til Årøgrunna  x 2. Det ble dermed lensestart med spinnaker for babord halser på hele gjengen. Det var kanskje mellom 2 -3 m/s fra start, men lenger mot øst løyet det og spinnakerne klappet i tur og orden. Nordvesten fylte sakte inn fjorden flekkvis og feltet samlet seg litt mer mot første runding på Årøgrunna.  Kryssen opp ble en liten utfordring, svært preget av at vinden kom og gikk nærmest i små virvler ned på fjorden her og der, da lå den ikke alltid fra nordvest heller for å si det mildt.  I perioder manøvrerte noen båter nærmest som i en slalomløype for å komme gjennom dette. Når man møtte mer stabil vind lenger ut mot startlinja, traff den nok tidligst litt sør i fjorden, båtene posisjonert der fikk det første gode draget mot avkorting og målgang. Oppsummert var det en mild og fin kveld på sjøen i rolige forhold, men med utfordrende vindforhold. Morsomt.

Klasse A ble vunnet av «Lurie» som også vant overall, «Jolly Yacht» vant kl. B og «Jake» vant kl. U.

Pr/Info  kristian

«Januar 2019»