Bli med på Leg 3 i Volvo Ocean Race!

29. Dec 2017
Nå har du sjansen til å bli med på legg 3 av Volvo Ocean Race fra Melbourne til Hong Kong!

I alle fall virtuelt! I alle de store internasjonale regattaene er det mulig å også seile en virtuell seilas gjennom programmet Virtual Regatta Offshore. Nini Roll II har nå seilt både leg 2 av Volvo Ocean Race (VOR), Sidney - Hobart Race og har i skrivende stund akkurat passert ekvator i Jules Verne Trophy som er en jordomseiling med fritt starttidspunkt. Virtuell seiling er faktisk veldig spennende, noe deltakerantallet vitner om. I leg 2 av VOR var det nærmere 50 000 deltakende båter.

Vi håper nå at flere fra Molde Seilforening vil være med på neste legg av Volvo Ocean Race som starter 1. Januar. Gå inn på nettsiden https://virtualregatta.com/en/index_vroffshore.php og registrer deg, eller last ned appen Virtual Regatta Offshore på nettbrett eller mobil. Lag en bruker og bruk gjerne ditt faktiske båtnavn. Søk gerne også opp andre Moldebåter som feks Nini Roll (Geir) og Nini Roll II (Kari) og følg disse. Da kan vi se hvordan vi ligger an i forhold til hverandre.

Spillet er ganske intuitivt, men krever jo at man skjønner seiling og har en viss innsikt i hvordan vindsystemene virker. Du setter en kurs ut fra hvor du tror det er lurt å seile ifht værmelding (som du har tilgang til i spillet), velger seil og seiler avgårde. Du behøver ikke å gå inn og sjekke kurs så veldig ofte. Det er litt avhengig av ambisjonsnivå og hvor vekslende forholdene er. Om du ikke har anledning til å være med fra start, kan du gå inn senere og bli dumpet ned midt i feltet.

Det er mulig å betale for å få ekstrapakker, men håper alle i MS holder seg til gratisversjonen.

Håper så mange Moldeseilere som mulig blilr med! Også jolleseilere!

Vi kan eventuelt legge ut en liste med navn på Moldebåter om dere melder inn dette.

Du kan registrere nasjonalitet, fylke, by og forening. MS ligger ikke inne enda, men jeg har sendt forespørsel om de kan ta oss med i neste oppdatering.

Hilsen,

Geir Oterhals