Med Furia 3 i Færderen

12. Jun 2018
Moldebåten «Furia 3» med skipper Stig Waagbø deltok i årets Færderseilas sist helg. Båten var ellers bemannet med Moldeseilere som fikk oppleve en spennende seilas blant en armada av spreke båter.

«Furia 3» er en X 442 som for tiden ligger i KNS båthavn Dronningen på Bygdøy. Her mønstret Færdermannskapet på torsdag e.m. I tillegg til skipper Stig seilte Rune Skotheim, Albert Vestad, Geir Oterhals, Lars S. Walle, Trygve Bjørlo og Kristian Bachmann. Dette er faktisk litt knapt med hender i en vel 44 fots båt i regattamodus, men det er greit å ha nok å gjøre underveis da.

620 båter var påmeldt og de fleste skulle starte rett utenfor Oslo havn fra fredag morgen. Båtene var igjen delt opp i bortimot 24 klasser bla tur, typiske klassebåter som Express, First 31.7, IF etc, men de aller fleste seilte under vanlig rating. Båtene var fordelt på 10 klasser etter fartspotensiale, Furia 3 seilte i nest høyeste/raskeste klasse med 26 deltakere.

Det var et svært sommerlig og varmt vær hele helga og rundt vår start kl. 15.10 hadde vi en fin nordvestlig trekk på ca 3 MS. Starten i en så stor regatta kan nesten ikke beskrives, det er en blanding av orden og kaos hvor det virkelig gjelder å holde hodet klart. Det er et sinnrikt system med ventesoner før innslipp til startområdet som igjen er relativt trangt. Det er veldig mangestore båter som alle vil time linja best mulig med styrbord halse. Det blir dermed den nødvendige babordseilingen inn i angrepsposisjon som blir farlig, her har man egentlig bare en sjanse til å finne en plass i køa. Noen få rundt oss prøvde en ekstra 360 for å bedre posisjonen sin rett før start, det skapte et hylekor av dimensjoner hvor millionverdier bokstavelig talt ble satt på spill. All ære til skipper Stig som holdt hodet kaldt her. Fri vind er enda viktigere i store felt, og vi kom oss faktisk fint av gårde fra start. En annen spesiell ting med Færdern er det store oppbudet av store, spesielle, eksotiske og avanserte båter. Her er det mye karbon eller edeltre, svarte seil og stram uniformering.  En båt vi mente var grei å henge seg litt på var «Saga», en eldre Withbreadbåt av klassisk StevenSparkman design og eid av Erling Lorentzen under Brasiliansk flagg og bemannet med proffseilere. Det holdt en stund i alle fall.

Etter en times seiling kom vindstilla. Helt blank sjø. Nå gjaldt det å prøve å sige litt, samt være i posisjon til den meldte sønnavinden ville fylle inn. Værvarslet var sprikende ift hvor vinden ville slå inn først og dessverre kom den litt vel mye fra vest for vår del. Samtidig holdt vi heldigvis stand til det fylte foran oss også, vi fikk dermed en nokså fri vind og avanserte bra i feltet på denne.  Nedover Drøbaksundet opplevde vi å gjøre det rimelig bra, slagene satt som spiker og vi holdt god fart i feltet. Fordel å være godt fremme i feltet her, lang bak kunne vi skimte en vegg av seil som skulle kjempe om vind/plass i det trange sundet. Det viste seg at sønnavinden døde hen nedover Oslofjorden utover kvelden og natta, men vi var i feltene som greide å seile tilstrekkelig inn i vinden til at det holdt helt ned til Færder fyr. Dette er den lengste ruten, vi rundet vel i rundt 06.30 tiden på lørdag morgen, litt forvirret på tid rundt dette tidspunktet! Her hadde vi også fått kontakt med bla «Saga» igjen. Spinnakerseilingen opp til mållinja utenfor Tønsberg gikk også meget bra, ingen større feil begått. På lens var vi fristet til å velge en annen vei enn «Saga» gjennom Bolærne, men når Stig spør om vi ikke heller skal stole på de til sammen 7 OL gullene om bord på «Saga» velger vi å følge etter, og de 7 gull gjorde nok et greit valg.

Det var en sliten men glad gjeng som gikk i mål 08.30 og kunne legge til kai i Tønsberg for en liten strekk. Det viste seg etter hvert at svært mange båter ble liggende igjen i vindstilla og kl. 11.30 var kun halvparten av båtene kommet i mål, mange brøt og noen kom inn i Tønsberg langt utpå lørdagskvelden/natta.

Resultatmessig kom vi midt på treet (nr. 14) i den tøffe gruppa vår, som var nokså tett. «Furia 3» fikk korrigert tid på 18.22 timer, «Saga» slo oss med 14 minutter og vinneren, en First 40 var 49 minutter før oss. Samtidig slo vi flere gode båter, som HH42 «Rå Glede» og TP52 «Wolfpack» med kvarter og halvtime på utregnet tid.

Alt i alt var det en artig opplevelse, som frister til gjentakelse. Takk til skipper Stig som ga oss hyre.

PR/Info:

Kristian Bachmann