Rapport fra Seilsportsliga Hankø

23. Jun 2019
Laget fra Molde Seilforening som deltok i Seilsportsligaen på Hankø sier seg godt fornøyd med en 6. plass og beretter om spennende seiling på et særdeles fint sted.

Vi ankom Hankø seint fredag kveld med et noe tynt treningsgrunnlag. Ikke rakk vi fredagstreningen heller. Etter en natt på Hankø fjordhotell og Spas knallharde madrass var vi egentlig mest forberedt på spa. Ved ankomst fantastisk beliggende Hankø Yacht Club badet i sol og vind, er det trolig umulig å ikke bli inspirert til å seile og vi var med ett i racemode.

Lørdag startet vi i et sent race, og vi fikk tid til å sjekke trackingen til de pågående regattaene for å legge en strategisk plan. Grunnet manglende treningsgrunnlag hadde vi mentalt i gruppe visualisert spinnakerheising og –nedtak til minste detalj. Hvilken treningseffekt dette gav fikk vi ikke noe skikkelig svar på da vinden hadde økt så mye til vi kom utpå, at flagg V var heist for å markere forbud mot spinnakerbruk. Faren for å havne i berget på Kællen ved trøbbel i spinnakernedtak var nok for stort.

Starten på den første regattaen gikk meget bra. Vi hadde en strategi om å gå ut ved båtenden av linja, selv om det måtte innebære at vi kom ut i rad 2. Det viste seg etter hvert at dette var en god strategi. I veldig mange av startene fant vi rom helt oppe ved båten da mange ofte gikk for tidlig inn på linja. Da kom vi med fart inn der og fikk gode starter. Det viste seg tidlig at vi klarte å holde god høyde og også rimelig bra fart på kryssen i forhold til mange av våre konkurrenter. Æren for dette tilskriver vi Kjell Gunnar Rød som på siste onsdagsregatta vi seilte sammen i J70 innviet oss i the Kjell Gunnar way of doing things. Denne teknikken adopterte vi med visse tilpasninger til hardvindsforhold. Det funket meget bra, og vi følte at vi klarte å yte god konkurranse til de fleste på kryssleggene. Ved runding toppmerket i første regatta var vi høyt oppe i feltet og litt i villrede for hvordan vi skulle angripe unnavindsseilingen uten spinnaker. Geir Oshaug, den eldste og viseste, dro frem gamle triks fra KM i Snipe og spridde umiddelbart fokka. Peder ble spristake. Det funket det også. I første regatta ytte vi god motstand til Oslofjorden Seilforening som vant første stevne i Oslo. Dette var en pangstart for oss som hadde mål om å ha tredjeplasser i snitt.

De neste regattaene gikk også meget bra med unntak av ett race der vi havnet i en trang sandwich for babord på toppmerket. En liten bamseklem med NTNUI med påfølgende frivillig og dermed mildere straff som det nå heter i SSL når du tar straff uoppfordret uten at dommerne på vannet må gi straffen. Blir omtrent som frivillig å velge å melde overgang til et fotballag i Sibir. Får du straff fra dommerne må du ta en full 360 grader (trolig omtrent som å få straff fra Lagmannsretten). Vi tok frivillig straff så det holdt, og mente selv at vi hadde tatt straff for alle eventuelle kommende regelbrudd i løpet av helga. Fullt fortjent femteplass i dette racet, men også ferdigstraffet. Oppsummert var vi veldig fornøyd med hardvindsseilingen første dag. Vi takker også for mange gode tips fra Kari i Molde som fulgte nøye med på trackingen! Vindmeldingene for påfølgende dag var ikke like lovende. Hvordan ville våre store barske vestlandskropper takle de lette milde østavindene?

Første regatta søndag hadde lett vind fra mange forskjellige kanter og hjemlengselen sneik seg på. Da var det bare å guffe på. Lillesand valgte den halvdelen vi hadde tenkt å ta, og dro i fra. Stick to the plan! Vi knivet med Trondheim om andreplassen og måtte til slutt se oss slått med knappest mulig margin. Dette ble første spinnakerregatta for oss og det var dessverre en del rusk. Så snart vi kom inn til basen på Hankø Yacht Club etter regattaen evaluerte vi den og kom frem til en strategi for å eliminere feilene vi hadde gjort. Etter det løftet spinnakerseilingen seg betraktelig, og det gjorde også vinden. Søndagen ble vindmessig en perfekt dag for seiling i Hankøsundet. Vi skåret jevnt under skjema til 3 i snitt og avsluttet siste regatta over evne da vi gav vinneren Oslo Seilforening kamp til mållinja. Snittet ble til slutt på 2,55.

Får vi styrket våre taktiske og strategiske evner i tette felt, så kan vi kanskje klare å komme seirende ut av enkelte av de tette duellene med de beste.  Dette har vi jo alle tiders muligheter for med de 4 J70’iene vi har i foreningen. Vår innsats på Hankø holdt til en 6. plass. Det er vi meget fornøyde med! Fornøyd var vi også med stedet og arrangementet. Hankø oser av seiltradisjon og seilhistorie og er nok ikke uten grunn kåret til en av de beste regattaarenaene i Norge. Vi skjønner godt at MS æresmedlem Egil Wold med familie har tilbrakt mye tid her! Arrangementet var også meget godt gjennomført. Man blir alltid imponert over hvor profesjonell Norsk Seilsportsliga er og det er nesten uvirkelig å være en del av det. Det er stas å bli tracket og kommentert på live TV og å få profesjonelle seilbilder av teamet på Facebook. Vi vil også takke Molde Seilforening som støtter opp under dette konseptet og som gir oss muligheter til å få konkurrert på nasjonalt nivå. Vi håper Molde Seilforening tar på seg Norsk Seilsportsliga i jubileumsåret 2020. Vi la i alle fall inn noen gode ord for det til arrangøren.

Seilerhilsen fra Peder, Kristian, Geir og Geir!

Flere bilder her:

«Juli 2019»