MS med fjerdeplass i Seilsportsligaen i Arendal

20. Aug 2019
Molde Seilforening endte på fjerdeplass under helgens Seilsportsliga i Arendal. Gode forhold og meget godt fornøyde Moldeseilere!

Grunnet mye vind ble lørdagens seilaser utsatt, men når vinden etter hvert løyet ble det gjennomført 5 flights i gode forhold. Overpower og kastete vind passet oss tydeligvis ganske godt og vi fikk ristete av oss begynnernerver med en helt ok tredjeplass. Det ble tidlig klart at babord banehalvdel var favorisert vindstyrkemessig. Dette vedvarte faktisk gjennom hele helga. I andre regatta klaffet det meste og vi klarte helgens første seier. God start og vi var i ledelsen ved alle merker gjennom hele regattaen. Seieren smakte meget godt og bidro ikke minst til å senke skuldrene. Vi følte vel egentlig at helga var reddet allerede da! Helga ble i alle fall reddet etter at vi igjen klarte en førsteplass i flight 4. Første dag fikk vi resultatrekken 3-1-2-1-3 som gav tredjeplass sammenlagt. Det resultatet var langt bedre enn forventet og vi var selvfølgelig meget godt fornøyde.

Det tekniske med båthåndtering og trim fungerte bra. Vi matcher stort sett konkurrentene på høyde og fart på kryss, og med dybde og fart på lens. Med gode starter og kløkt underveis er det godt mulig å holde konkurrentene unna. Dersom startene er dårlige, blir det straks mer utfordrende. Det så vi i de to første regattaene på søndag. Vi traff ikke helt med startene, måtte velge andre spor enn planlagt, møtte langt flere utfordrende båt mot båt situasjoner underveis og mistet nok noe fokus ut av båten på grunn av all båthåndteringen. Rett og slett litt på hælen allerede fra start. Helgas første og eneste straff fikk vi også i denne perioden. Den kom ut av en blanding av paralyse og overmot hos rormann da vi kom inn for babord på toppmerket og vi endte med å touche en båt som kom på layline. En elementærfeil som selvfølgelig kostet oss mye. Vi var heldige som slapp femteplassen i den regattaen. Eller var det når vi lå sist, strategien om å gjøre noe annerledes som gjorde at vi med platt wing-on-wing seiling på siste legg klarte å passere en annen båt og kapre fjerdeplassen?

I søndagens tredje regatta fikk vi også tidenes tvinn på spinnaker og tapte mye på det. Ekstra ergerlig at denne regattaen også var TV sendt (rundt 2 timer ut i sendingen: https://www.facebook.com/seilsportsliga/videos/828698680859042/). Start gjerne seingen litt senere, se heller på hvordan vi klarte å seile oss opp til en andreplass igjen:-) De to siste regattaene følte vi også at vi seilte solid med andreplass i begge. Søndag fikk vi resultatrekken 3-4-2-2. Nesodden kapret dessverre pallplassen med to poeng, men vi er uansett meget fornøyde med plasseringen, og vi er stolte og takknemlige over å igjen ha fått representert Molde Seilforening i Norsk Seilsportsliga. Molde Seilforening ligger nå på sjuendeplass samlet i sesongen 2019. Vi ønsker Thomas, Espen, Kjell Gunnar og Geir Inge lykke til med årets siste Seilsportsliga i Trondheim 7. – 8. September.

PS ungdommer i MS! Vi har også tinget på en en step-in plass for en ungdomsbåt dersom noen foreninger trekker seg fra Trondheimseventen. Interesserte ungdommer kan ta kontakt med Geir så fort som mulig.

Hilsen,

Kari Bachmann, Trygve Bjørlo, Kristian Bachmann og Geir Oterhals