Treningsweekend med J70

17. Aug 2020
Som en erstatning for Molde Race Week inviterer vi herved, erfarne og nye J70 seilere, til treningsweekend med J70, 28. - 30. august. Dette blir en utmerket mulighet til å videreutvikle seilferdighetene både for de som allerede seiler J70 og en mulighet for å få prøve J70 for de som ennå ikke har benyttet seg av dette enestående tilbudet i MS. Det blir premiering av den/de som har vist størst fremgang i løpet av helga.

Molde treningsweekend (MTW) legger opp til mange timer på vannet med et så høyt antall treningsregattaer som mulig. Denne helga kan gi en boost i seilferdighetene både for erfarne og nye J70 seilere.

Vi har satt opp datoene 28. - 30. august. Det blir seiling på de to dagene som har best vindmeldinger onsdagen i forkant. Info om hvilke dager det blir, tas onsdagskvelden i forkant.

Det legges opp til at etablerte team kan melde seg på sammen. Eventuelt nye team som ønsker å seile sammen er hjertelig velkommen og vil få opplæring i J70. Dersom du ikke er del av team, men ønsker å bli med på J70 seiling, vil vi finne en båt du kan være med. Det blir maksimalt 3 personer i hver båt ihht Covid reglement fra NSF. Vil legger opp til mulighet for å melde på flere lag enn antall båter. Vi rullerer da på å seile de båtene vi har, og de som ikke seiler vil være med å arrangere regattaer eller filme for å analysere på debrief. Seilingen skal trackes med RaceQs.

Ved eventuelle vindstille perioder har vi noe J70 teori som vil bli gjennomgått, samt at vår internasjonale dommer Egil Wold vil ha en innføring i moderne seildømming som foregår direkte på vannet, og vil ta for seg regler som gjelder i noen typiske situasjoner som oppstår i den type seiling.

Sted: Seilingen vil foregå utenfor Fjærestua med Molde båthavnlag som landbase (Fjærestua er utleid) eller på Seilerhytta på Hjertøya.

Meld på deg selv eller hele team til geir.oterhals@gmail.com.

Foreløpig program:

Lørdag:

Kl 10.00 Oppmøte på Tøndergård båthavn ved huset til Molde båthavnlag. Generell info. Fordeling på båter.

KL 11.00 – 13.00 Trening i seiling på lang pølsebane. Fokus på trim av seil på kryss / lens.

Kl 13.00 – 14.00 Lønsj

Kl 14.00 – 17.00 Trening i seiling på kort pølsebane. Fokus på båthåndtering og regler. Det blir dømming fra dommerbåt på vannet.

KL 17.00 Grilling. Ta med grillmat og drikke.

Kl 19.00 Debrief. Gjennomgang av relevante situasjoner for diskusjon av regler, seiltrim og taktiske disposisjoner dokumentert fra film eller fra Raceqs.

Søndag

Kl 10.00 Oppmøte på Tøndergård båthavn ved huset til Molde båthavnlag.

Kl 11.00 Starttrening.

KL 13.00 Lønsj

Kl 14.00 – 17.00 Treningsregattaer. Premiering til det teamet/personen som har vist høyest grad av fremgang i løpet av helga.

«November 2020»

1617181920