Gossen rundt - Friskt på alle måter!

9. May 2021
Lørdag ble det endelig arrangert enskikkelig distanseseilas igjen! 7 båter stilte til start, og de fikk kjenne på alt fra kuling og snøbyger til varme og blikkstille. En klassisk Gossen rundt med andre ord: -) I regattaen deltok Juego, Arius, Vela, Øse, Rasken, Celsius og Nini Roll.
Starten av regattaen var lagt til Rødsøyvågen på vestsiden av Aukra. Rødsøyvågens store seilsønn, Kjell Gunnar Rød, stilte med startbåt og fikk sendt avgårde feltet i retning nordvest litt over kl 11. Vela valgte babordstart og lyktes perfekt med dette. Ved runding Kjølingene blåste det kjøle bra, og det var fole til broaching. Ingen satte rev da det var kort tid før en kunne stikke i skjøtene rundt Rindarøya. PÅ det tidspunktet var båtenes posisjon i feltet mer fordelt etter ratingtall med Øse ledende an.

Langs nordsiden av Gossen var det frisk unnavindsseilas, og de fleste valgte en løsning med spridde seil. Unntaket vra Rasken som rasket opp spinnakeren fra sekken og avanserete i feltet opp i hekken på Øse og Nini Roll.

De som har vært med på denne seilasen før ble nok  ikke veldig overrasket over at Julsundet hadde annet vær å by på. Utenfor Seterholmene begynte vinden å avta og fra Sessholmen mot og mot Ormen Lange avtok vinden betydelig. De første båtene med Øse, Nini Roll, Rasken og Arius holdt litt driv mens de resterende stoppet opp ved Sessholmen. De første båtene møtte stilla etter passering Steinneset og ble nesten innhentet av de resterende som da igjen hadde fått noen vindpust å seile på. Lavt ratede Juego viste allerede her at den kom til å bli en sterk utfordrer til sammenlagtseieren ved å være nært hekken på langt høyere ratede båter.

Så kom en periode med vestlig vind som slo inn gjennom Kjerringsundet. Det første til et nydelig strekk , men heller ikke denne vinden varte evig. Ved Hollingen døde den sakte men sikkert ut.

Seilasen videre inn Julsundet gikk i rykk og napp mellom flau vind og vindstille. Etter Julneset var synet som møtte Øse som første båt en en uangripelig blikkstille. Forspranget de hadde opparbeidet seg inn Julsundet ble derfor raskt spist opp av båtene bak som kom seilende på en svak trekk fra nord. Denne vinden dabbet også ut, men på mirkuløst vis kom det skyer med vind fra sør. En nydelig sb halsers bidevindsseilas varte for de første båtene omtrent til Mekgrunna, Hjertøytangen. For båtene lenger bak kom stilla tidligere.

Neste vind på programmet var en trekk fra øst, som var såpass flau at den ikke engang laget krusninger på sjøen.  På dette tidspunkt var kriteriet for distanseseilas i Molde Seilforening faktisk også oppfylt; vind fra alle fire himmelretninger i en og samme regatta. I fart mellom 1 og 1,5 knop ble det en kraftig tålmodighetsprøve å krysse seg enten sundet langs Hjertøya eller inn Moldefjorden. Øse som første båt valgte sundet og lyktes bra med det. Rasken og Juego valgte Moldefjorden og lyktes enda bedre med det. Kanskje ikke så mye mer flauhet i vinden der, men med mulighet for å seile med færre slag og dertilhørende tap av båtfart. Et godt valg av Rasken og Juego.

Øse passerte mållinja kl 19:44 etter en tur på 6 timer og 55 minutter.

Juego passerte mållinja kl 20:19, og med lavest rating ble dette en klar seier til Juego i turklassen og hadde også best tid overall. Rasken kom i sitt comeback på en sterk andreplass. To båter hadde gyldig målebrev, Arius og Øse og seilte i Norratingklassen. Øse vant 4 min og 17 sek (BCE) foran Arius.

Takk til regattautvalget som planla og gjennomførte denne regattaen på en utmerket måte. Alle som deltok fikk en utmerket flott seiltur, og om det var noe uklarhet om hvor mållinja var, så la det ingen demper på opplevelsen. Kjært barn har mange navn, det gjelder også Hyseskjæret/grunna/flua:-) Tror vi til senere regattaer bør sette opp målgang mellom stakene på Hyseskjærsgrunna (staken som brukes til rundingsmerke på onsdagsregatta, 62° 43.293' N 7° 10.289' E) og Hyseskjærsflua (den nye staken inne i Seilerhyttebukta, 62° 43.204' N 7° 9.997' E) som mållinje.

Gossen rundt ble en frisk seilas både med tanke på temperatur, til tider vind og ikke minst for at det ble hele 7 deltakende båter. Speiselt kjekt å endelig ha Rasken med Kirkeland tilbake igjen.

Resultater her:

Se flere bilder fra regattaen her: https://drive.google.com/drive/folders/198kdILLW_lX4LQGy77y7MvdE8uehJvpg?usp=sharing

Molde Seilforening

Geir Oterhals