Rapport fra Molde Seilforenings lag i Seilsportsligaen i Florø, 11. 12. September

17. Sep 2021
Det ble dessverre kun en dag med skikkelig vind, men Florøstevnet ble likevel et uforglemmelig stevne for deltakerne fra Molde.

Vi følte at seilingen både i lettvind på lørdag og hardvind på søndag ble taklet godt, og vi er svært fornøyde med femteplassen sammenlagt, a poeng med fjerdeplassen. For MS seilte Geir Berg Oshaug, Nils Korperud, Jon Petter Hol og Geir Oterhals.

Lørdag ble det arrangert kun en flight (tre regattaer der hvert team seilte en regatta hver). Vinden var fra nord[GBO1] , og kom dermed over land, og over Florø Seilforenings nye imponerende seilanlegg på Fureholmen. Moldelaget seilte lørdag ett race mot KNS, Horten og Bodø. Etter en litt trøblete start, seilte vi oss opp i feltet og pushet Trondheims Seilforening helt til målstreken. I etterpåklokskapens- og trackingens lys ser vi at vi ved inngangen til målbøya nok kunne utnyttet regelverket og kanskje faktisk sikret oss førsteplassen her. Det var også tilbakemeldingen fra Messenger gruppen «SSL Molde Seilforening Ekspertpanel», som fulgte oss med argusøyne hele helgen. Veldig kjekt og nyttig med støtte fra de som følger trackingen live. Gruppen ble opprettet under SSL Larvik, og vil nok fortsette i fremtidige arrangement også. Deltar du på J70 seiling og er tilstrekkelig etterpåklok er det bare å ta kontakt for medlemsskap i gruppa:-)

Etter en lang dag med fraværende vind og en stadig mer nærværende spenning gjorde det godt å komme i gang og få ristet av oss nervene. Meget trivelig sosialt lag med god mat og drikke smakte meget godt i klubbhuset på kvelden. Florø Seilforening har bygd opp et stort, flott og meget funksjonelt klubbhus med tilhørende havneanlegg, og minte oss på at det er trist at MS sine planer om garderobebygg og naust har blitt satt på vent i påvente av at vegalternativ for Fannestranda er ferdig utredet.

Søndagen hadde melding om nordlig vind opp mot 16 ms i kastene. Grunnet stor dybde i fjorden sør for klubbhuset ble banen lagt helt opp til land med toppmerket nesten helt oppe ved klubbhuset. Slikt gir god underholdning for de på land, men gjorde det også svært utfordrende for seilerne. Fralandsvinden var svært skiftende på både retning og styrke. Det ble en tredjeplass (av 4 båter) i første regatta, men riktig nok i et sterkt felt, og vi mistet dessverre andreplassen til KNS, som vant sammenlagt) på siste legg.

I neste regatta taklet vi faktisk forholdene best og seilte inn til førsteplass. En god start nær startbåt skaffet oss en ledelse som vi klarte å forsvare gjennom begge runder med Kragerø, Trondheim, Son både styrbord- og babord halsende bak. Utrolig gøy å vinne regattaer. I påfølgende regattaer ble det plasseringsrekken 3 – 2 - 2. Dette sikret oss en femteplass sammenlagt. Det var kun en regatta der MS ble slått av lag som havnet lengre ned på tabellen. Dette er vi meget godt fornøyd med. Det er tydelig at modellen som har vært kjørt i år med påmelding til onsdagsregatta i team har vært svært utviklende for J70 seilerne i Molde. Teamene har i år (også takket være ofte gode vindforhold[GBO2]  i denne sesongen) fått seilt et høyt antall regattaer i kompetitive felt. Det gjør at vi har mange seilere som kan dra på Seilsportsliga og prestere godt. Team June fra første event i Sandefjord er et nytt dameteam som er up and coming, Team Chili Peppers er erfarent og sikret en sterk tredjeplass i Larvik, Team Jäklar [GBO3] med en respektabel prestasjon i Florø. Så får vi i første helg i oktober[GBO4] , se om også Team Jyplingen kan bite fra seg i Moss?

«Oktober 2021»

• Seilerhytta utleid AK